Innen tudod, hogy a fitnesz óra, amire jelentkeztél, felesleges pénzkidobás

Nagy Niki
Írta: ,

Az egészségkultusz derekán rengeteg olyan „személyi edző” létezik, akinek ugyan szenvedélye van a sport és az egészséges életmód iránt, de valódi képesítése egyáltalán nincs. Az ilyen edzőhöz eljárni nemcsak felesleges, de akár veszélyes is lehet, hiszen sérülést eredményezhet, de legrosszabb esetben is csak merő pénzkidobás az egész. Az alábbi jelek megmutathatják, hogy az óra, amire feliratkoztál, valójában semmit sem ér.

Rövid idő alatt ígér komoly eredményeket

Sajnos a dolog nem így működik, bár valószínűleg mindenki örülne, ha mégis így lenne. A szép alakért, az izmokért, a feszességért bizony meg kell küzdeni, nincs semmiféle csodarecept vagy csodamozgás – az eredmény hosszú és fáradságos munkával érhető el. Persze vannak olyan sportfajták, amelyek jobban felpörgetik az embert, könnyebben lehet tőlük fogyni, de ez sem olyan rövid időt jelent, mint amilyet ezek a kamuórák ígérnek.

Többször kéne járnod, mint heti három

A heti három edzés, főleg kezdők számára, bőven elégnek kellene, hogy legyen ahhoz, hogy meginduljon az átalakulás – az sem jó ugyanis, ha túlzásba viszi az ember, és túledzi magát. Ha valamilyen edzésformából nem elég a heti három, az már alapvetően gyanús, ha ugyanis nem az utolsó két-három kilótól szeretnél megszabadulni, vagy nem versenyezni akarsz, akkor a heti maximum négy edzés lenne az ideális. Egyébként is gyanús, hogy ilyenkor az edzőtermek csak minél több pénzt akarnak legombolni rólad, hogy gyakrabban járj.

Túl sokan vagytok egy edzésre

Egy csoportos óra soha nem lesz olyan jó és hatékony, mint egy személyi edzés, de azért alapvető szabály, hogy az edzőnek mindenkire oda kell tudnia figyelni. Ha túl sok az ember, és látod, hogy fizikai képtelenség az óraadónak mindenkire odafigyelni, akkor inkább ne járj – soha nem fogod ugyanis tudni, hogy jól csinálod-e a gyakorlatokat, és ez sérüléshez is vezethet. Arról nem is beszélve, hogy néhány alapmozdulatot rosszul is gyakorolhatsz be, ezek pedig ha rögzülnek, utána nagyon nehéz átalakítani őket helyessé.

Magas intenzitású az edzés, de tovább tart, mint 40 perc

A magas intenzitású és intervall edzéseknek pontosan az a lényegük, hogy teljesen kiadd az energiáidat, de csak rövid idő alatt – aranyszabály például, hogy egy HIIT órának nem szabad 40 percnél tovább tartania, mert akkor már nem magas intenzitású, vagy túlságosan kikészít, ami már nem egészséges. Jobb, ha tudod, hogy melyik edzésforma mennyi időre lett kitalálva, mert könnyen túlzásba lehet vinni, vagy éppen az ellenkezője: a jó edzést túl kevés ideig végezni.

Senki nem mutatja meg a kezdőknek, hogyan kell a gépeket használni

Ha csak belöknek a mélyvízbe, és egyáltalán nem segítenek neked az eszközöket vagy a gépeket használni, akkor bizony azonnal mondj le erről az óráról – az edző azért van ott, az lenne a dolga, hogy a kezdőket végigvezesse az órán. Ha magadra hagynak, és neked kell kitalálni, mikor mit csinálj, az már rossz jel – ennyi erőből saját kútfőből is dolgozhatnál, nem kellene órára befizetni magad.

Senki nem tud lépést tartani az órával

Az már régen rossz jel, ha az edző olyan elvárásokat támaszt a csapat felé, amik megugorhatatlanok – ha úgy érzed, hogy túl tempós vagy túl nehéz az óra, és úgy látod, mások sem képesek tartani a szintet, akkor már gyanakodhatsz, hogy nem veled van alapvetően a baj. Ráadásul ilyenkor mindig negatív tapasztalattal érsz majd haza az óráról, aminek éppen az ellenkezője kellene, hogy történjen.

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció