Higiéniai bakik edzés előtt, közben és után

Írta: ,

Ha rendszeresen sportolsz, akkor már egy lépéssel közelebb vagy a célodhoz, hiszen teszel azért, hogy az egészségedet megőrizd, fejleszd az immunrendszered és az izmaidat, végső soron pedig, hogy jól érezd magadat. Van azonban néhány baki, amit lehet, hogy te is elkövetsz az edzés során, amire mostantól biztosan oda fogsz figyelni!

Ne várj a zuhanyzással

Sokszor, ahogy vége az edzésnek, csak felkapod a cuccod és a Majd otthon lezuhanyzom! felkiáltással már rohansz is tovább. Hazaérsz, gyorsan eszel valamit (mert azt már begyakoroltad, hogy edzés után muszáj enni), aztán el is fáradsz és kidőlsz az ágyban vagy a kanapén fekve. Még akkor is, ha nem egy szuper intenzív cardio edzésen vettél részt, fontos, hogy felfrissítsd a tested, hogy lemosd az izzadságot edzés után, így elkerülve a bacik szaporodását és az esetleges gyulladások kialakulását.

A legjobb, ha a hajad is megmosod, hiszen az edzés során a hajad is koszolódik, izzad, így zsírosodik is. Persze ezekre idő hiányában nincs mindig lehetőség, de ha nem szereted az edzőtermi zuhanyzókat, akkor legalább az arcodat és a kezedet mosd meg edzés után, így az izzadságot, a felesleges olajokat és a koszt is lemoshatod magadról és egy kicsit fel is frissülsz majd.

Tipp: A fürdés helyett – bár néha jól esik a fáradt izmokat egy kicsit ellazítani egy forró, illóolajos habfürdőben – edzés után inkább a zuhanyzást válaszd, higiéniai szempontból biztosan jobban jársz majd!

Le az izzadsággal!

Ahogy azt már valószínűleg tudod, az edzőtermekben könnyű elkapni különböző fertőzéseket és betegségeket, hiszen a baktériumok mindenhol ott vannak, de a meleg, nedves helyeket kifejezetten szeretik.

Edzés közben, ha véletlenül elfelejtettél törölközőt vinni magaddal, akkor könnyen előfordulhat, hogy önkénytelenül is a kezeddel törlöd le az arcodról az izzadságot. Ez viszont nem túl jó megoldás! Ilyenkor ugyanis csak szétkened a már meglévő bacikat az arcodon, sőt újakat is felvihetsz rá. Ha még a napi sminked is rajtad maradt, akkor még rosszabb a helyzet, hiszen ilyenkor eltömődnek a pórusok, és az izzadság hatására még be is gyulladhatnak.

Tipp: Mindig legyen nálad sminklemosó törlőkendő, amivel edzés előtt egy kicsit meg tudod tisztítani az arcod, valamint legalább egy kisméretű tiszta törölköző edzés közben is. Ha véletlenül elfelejtetted, akkor inkább papírtörlőt vagy zsebkendőt használj!

Csupasz lábak

Ha szerencsés vagy, akkor az immunrendszered jó állapotban van és nem vagy hajlamos a különböző gombás vagy bakteriális fertőzésekre sem. Még ha így is van, akkor sem árt odafigyelned az edzőtermi higiéniára, például zuhanyzás, öltözködés vagy szaunázás közben.

Ilyenkor ugyanis a vizes padlón sokkal könnyebben elkaphatsz bármit, úgyhogy azt javasoljuk, hogy egy flip-flopot mindenképp dobj be az edzőcucc mellé. Szerencsére ez nem is foglal nagy helyet, viszont a betegségek megelőzésében fontosabb szerepe van, mint gondolnád.

Tipp: Ha esetleg mégis otthon maradt a papucs, akkor dobj le egy kis törölközőt a földre és arra lépj ki zuhanyzás után vagy öltözéskor és mindig teljesen szárazra töröld a lábad és a tested, mielőtt felöltöznél.

Ne hagyd magadon!

Jól hangzik, hogy edzés után csak felkapod a táskád, beülsz a kocsiba és irány haza, de nem biztos, hogy a legjobb megoldás, ha ezt az edzőcuccodban teszed.

Bármennyire is kényelmes az edzőpulcsid, a futócipőd vagy a jóganadrágod, nem jó, ha az izzadt és nedves ruhádban maradsz sokáig, az alsóneműről nem is beszélve. Az alapvető, hogy a melltartódat, a bugyidat és a zoknidat mindig cseréld le edzés előtt és után, azaz legyen külön edzős alsóneműd – de ezen túl az is fontos, hogy edzés után minél hamarabb megszabadulj az izzadt ruháktól. A nedves ruhák ugyanis segítik a gyulladások, gombák és fertőzések kialakulását és szaporodását, erre pedig semmi szükséged!

Fertőtleníts!

Bármilyen edzést is végzel, fontos a fertőtlenítés. Ha konditerembe jársz, akkor az ottani etikettbe beletartozik, hogy bármilyen eszközt használsz – legyen ez futópad, alakformáló gép, súlyok vagy szőnyegek, azt fertőtlenítsd a használat után.

Erre sok helyen már kihelyeztek papírtörlőket és fertőtlenítő spray-ket is, a törölköző használata pedig itt is kötelező! Ha jógázni jársz, akkor még nagyobb baktériumsokknak van kitéve a tested, hiszen nem is gondolnád, hogy egy jógamatracon több, mint 12 millió baktérium telepszik meg – ez pedig legalább annyi, mint amennyi egy WC ülőkén vagy egy mobiltelefonon van.

Ezért ha a saját jógamatracodat használod, akkor, ha hazaértél, ne becsavarva tedd el rögtön, hanem terítsd ki és egy fertőtlenítő kendővel vagy akár egy sima szappanos vizes törölközővel töröld át mindkét oldalát és hagyd, hogy magától megszáradjon, így biztos lehetsz benne, hogy legközelebb is friss és tiszta szőnyegen gyakorolhatsz majd!

A megfelelő outfit

A megfelelő outfit kiválasztása mindig fontos, legyen szó akár egy munkanapról, egy randiról, egy családi ebédről vagy akár az edzőtermi szettedről. Az utóbbinál azonban nem csak a legújabb trendeket és színkombinációkat és kell figyelembe venned, sokkal fontosabbak a praktikus és higiéniai szempontok.

Bármilyen edzéstípusról is van szó, ügyelj arra, hogy a szetted kényelmes legyen, amiben jól érzed magad, nem szorít, de nem is túl bő. Emellett arra is figyelned kell, hogy az edzőruhád anyaga megfelelő legyen, jól tudjon szellőzni és gyorsan száradjon. A legjobb megoldás, ha itt is rétegesen öltözöl, hiszen a bemelegítéskor és az edzés végi nyújtásnál jó, ha van nálad egy hosszú ujjú, amit visszavehetsz, ahogy kevésbé intenzív mozgásra váltasz. Jó, ha az alsóneműdet is külön sport kollekcióból választod, hiszen a szép, csipkés darabok itt nem biztos, hogy a legjobb választásnak bizonyulnak majd.

Tipp: Mindenből válassz légáteresztő, dryfit anyagot, és a mosásra is külön figyelj, hiszen ezek a ruhadarabok sokszor különleges ápolást igényelnek!