Hazánkban alig mozognak az idősek! A senior torna fantasztikus előnyei

Írta: ,

Az idősebb korosztály tagjai közül is egyre többen mozognak rendszeresen, de a senior edzők száma messze nem haladja meg hazánkban a nyugati országokban edző idősekét. Pedig a rendszeres mozgás idősebb korban sem elhanyagolható, hiszen az egészségmegőrzés mellett még bizonyos már kialakult betegségeken is tud segíteni. Egy személyi edzővel beszélgettünk arról, milyen mozgásformák javasoltak az idősebbeknek, és hogyan érdemes edzeniük.

Bozsik Ildikó személyi edzőtől megtudtuk, hogy gerontológiai kutatások szerint az idős kori életminőség nagyjából 53%-ban azon múlik, hogy milyen életmódot folytatunk, és csak kisebb mértékben játszik szerepet a genetika és a környezeti hatások.

– Ahogy korban haladunk előre, megindulnak a kedvezőtlen élettani folyamatok: az izomzat elkezd leépülni, csökken a koordinációs képesség, az ízületek mozgásterjedelme beszűkül, megjelennek a különböző mozgásszervi betegségek. Ezeket az élettani folyamatokat kiválóan lehet a mozgással lassítani, sőt, bizonyos esetekben javítani – magyarázta a szakember.

Az időseknél nemcsak mozgásszervi betegségek esetén javasolt a rendszeres testmozgás, hanem számos más egyéb betegség esetén is nagyon jó hatással van a szervezetre. A rendszeres mozgás csökkenti a káros, érelmeszesedést okozó koleszterineket és emeli az érvédő koleszterin szintet, javítja a szénhidrát-anyagcserét, növeli a sejtek inzulin iránti érzékenységét, ezáltal segít megelőzni a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását, illetve ha már cukorbetegségben szenved az illető, akkor segít a vércukor szintet normalizálni. A mozgás javítja a tüdő kapacitást is, és még a magas vérnyomást is képes csökkenteni. 

– A mozgás nemcsak fizikailag van nagyon jó hatással az idős korosztályra, hanem mentálisan is tréningezi őket. Segít, hogy az idős ember ne érezze céltalannak az életét, emellett eljárjon közösségbe, ha a csoportos formáját választja az edzéseknek, ami szintén növeli az önbecsülését és önbizalmát – mondta Bozsik Ildikó.

A személyi edző szerint az egyik legnépszerűbb mozgásforma az idősek körében a Nordic Walking, amely tulajdonképpen nem más, mint két speciális bottal végzett gyaloglás, túrázás. A bot szerepe, hogy tehermentesíti a csípő-és térdízületeket.

– Az úszás, aquatréning is nagyon jó választás, mert a vízben tehermentesített közegben lehet megdolgoztatni a test izmait. A 3-1-2 meridián torna szintén kiváló ennek a korosztálynak, nagyon jó hatással van az idősek szervezetére.  Ezt a tornát Kínában fejlesztette ki egy ottani közismert professzor, Zhu Zong Xiang. Kutatásai szerint a kínai egészségfelfogás az úgynevezett akupunktúrás meridiánok létén alapszik. 3-1- 2 meridián-gyakorlatok végzésével kell, mintegy napi 20-30 percet szánni a saját meridiánjaink szabad energia-áramlásának biztosítására. A "3" arra utal, hogy három meridián-ponton akupresszúráznunk kell magunkat, az "1" jelentése a hasunkról szól, fekvő vagy álló helyzetben hasi légzést kell naponta végezni, míg a "2" a lábaink erejének a próbája, fizikai mozgás, akár helyben guggolás végzése is naponta szükséges – javasolta az edző.

Sajnálatos módon hazánkban az öregséget és betegséget, mint fogalmakat sokszor egy kalap alá veszik. Tehát aki öreg, az beteg, és aki beteg, az nem tud, és nem is akar mozogni.

A senior torna mostanában kezd teret hódítani, bár még közel nem olyan népszerű és elterjedt, mint a többi csoportos fitness óra. – Egy ilyen órán általában zenére tornázunk, felépítése hasonlít egy alakformáló órához, de sokkal lassabban végezzük a gyakorlatokat, az intenzitás jóval alacsonyabb, és nagyobb hangsúlyt fektetünk az ízületek aktív kimozgatására, valamint az izmok nyújtására – tudtuk meg a szakembertől.

Kép forrása: Diego_Cervo/Depositphotos.com

Az idősek körében az edzés sajnos közel nem annyira elterjedt még itthon, mint például Nyugat Európában, a személyi edző szerint azért, mert sajnálatos módon hazánkban az öregséget és betegséget, mint fogalmakat sokszor egy kalap alá veszik. Tehát aki öreg, az beteg, és aki beteg, az nem tud, és nem is akar mozogni.