Ha csak ennyit futsz egy nap, már az is jót tesz neked: meg fog lepni a szám!

Írta: ,

A futás az egyik legegyszerűbb sport – ahogy futók tréfálkoznak gyakran vele, a lábaid mindig kéznél vannak. Tényleg csak egy pár jó cipő kell hozzá, meg persze az akarat. A jó hír viszont az, hogy nem kell maratont futnod, hogy érezhető legyen a szervezetedre gyakorolt jótékony hatás.

Hihetetlen, de már egy perc is különbséget jelent Kép forrása: shop.lululemon.com

1/3 Hihetetlen, de már egy perc is különbséget jelent

A University of Exeter és a University of Leicester közös vizsgálatának eredményeit az International Journal of Epidemiology-ban publikálta nemrég. Kutatásuk során 2. 500 nő napi aktivitását és csontjainak egészségét vizsgálták – előbbit a csuklóra szerelhető mérőműszerrel, az utóbbit pedig ultrahanggal.

A kutatók azt találták, hogy akik napi 60 és 120 másodperc közötti, közepes intenzitású futásnak megfelelő mozgást végeznek, már mérhetően jobb, erősebb csontokkal bírnak, mint azok, akik ennyit sem mozognak.

Azoknál a nőknél, akik napi egy percet futottak, 4%-kal jobb csontokat mutattak ki, míg 2 perc mozgás esetén ez az eredmény 6% volt.

Mindez persze nem látszik különösebben nagy eredménynek, de valóban nem is sok mozgásról van szó – a lényeg az, hogy minél többet futsz, annál jobbat teszel vele a csontjaid erősségének, és ha csak egészen kis távokat kocogsz, már akkor is mérhetően javítottál a szervezeted állapotán.

Kisebb az esélye a csontritkulásnak is Kép forrása: amazon.com

2/3 Kisebb az esélye a csontritkulásnak is

Az erős csontok értelemszerűen az egész tested erőnlétére jó hatással lesznek, segítenek a helyes tartás megőrzésében, de a későbbi csontritkulás kialakulásának kockázatát is csökkenthetik, ami különösen a nők körében gyakori probléma.

Jó tudni, hogy már akár napi egyetlen perc is különbséget jelent, de más kutatások igazolták, hogy a rendszeres futás emellett javítja a keringést, csökkenti a szív- és koszorúér betegségek kialakulásának kockázatát, segít rendben tartani a testtömeg-indexedet és még a stresszt is elűzi.

Azaz a futás gyakorlatilag mindenre jó, és szinte bárki elkezdheti – bár ha jelentősebb túlsúllyal küzdesz, gondjaid vannak a térdeddel vagy bokáddal, akkut betegségben szenvedsz, akkor mindenképpen kérd ki a kezelőorvosod véleményét arról, hogy hogyan fogj hozzá a mozgáshoz.

Ha kedvet kaptál Kép forrása: fuckyeahfitspo.tumblr.com

3/3 Ha kedvet kaptál

Ha eddig is futottál, akkor tedd el ezt a hírt az elméd egy hátsó zugába, hogy a következő alkalommal, amikor le kell küzdened a fáradtságot, legyen még egy indok, ami átsegít, ha pedig úgy érzed, ez volt az utolsó lökés, amire szükséged volt, hogy futni kezdj, akkor hajrá!

A kezdeti lendület nagyobb eséllyel tart ki hosszú távon is, ha nem csak úgy belelendülsz a futásba, majd csalódottan feladod az egészet, amikor látod, hogy nem megy a dolog, hanem van egy terved is: ez a kifejezetten kezdőknek összeállított edzésterv például bámulatos gyorsasággal hoz formába akkor is, ha soha korábban nem sportoltál, és nagyon hamar érhetsz el vele olyan eredményeket, amelyekről most talán azt gondolod, hogy teljesen elérhetetlenek a számodra.

Ha pedig kíváncsi lennél arra, mit tanácsol a kezdőknek egy IronMan, olvasd el korábbi interjúnkat Balázzsal!