Fittség helyett betegség? Ezekre figyelj, ha hűvös időben futsz

Horváth Petra
Írta: ,

Sokan állnak úgy a futáshoz, hogy majd akkor vágnak bele, ha már nem lesz kánikula. Pechünkre idén az ősz szinte berobbant a melegebb napok után, és kellően lehűlt az idő, ami rizikóssá teszi a sportolást a szabadban, hiszen, ha nem ügyelünk pár tényezőre, akkor az egészség és fittség helyett inkább a betegség talál meg minket. Most összegyűjtöttem pár tanácsot azoknak, akik mégis a hűvös, szeles vagy esős időben szeretnének a szabadban futni.

Ügyelj a rétegezésre!

Futás közben az ember hőtermelése megnövekszik, így könnyedén úgy érezhetjük, melegünk van, és levesszük a felsőbb rétegeket, vagy már úgy indulunk neki, hogy fel sem öltözünk megfelelően. Ha futás közben zavarónak érezzük a széldzsekit vagy a pulóvert, érdemes a derekunkra kötni, így védve a hátunkat, és az edzést követően azonnal felvenni! Kimelegedve ugyanis sokkal könnyebben megfázhatsz! Minél jobban hűl a levegő, annál jobban szükséges rétegezni, amiben az erre speciálisan kialakított sportruhák sokat segíthetnek!

Tipp: Ne a tapasztalt futókról vegyél példát öltözködés területén, ugyanis nem ritka, hogy egy edzett személy még télen is csupán egy futónadrágba és pulóverbe végzi az edzést. Az ő szervezetük sokkal ellenállóbb, és már kitapasztalták azt, hogy számukra mi az ideális öltözék. Kérd inkább egy sportruházati eladó tanácsát, vagy kutakodj az interneten tippek után!

Fittség helyett betegség? Ezekre figyelj, ha hűvös időben futsz

Fokozatosság!

Ez a pont nem csak a futásra és a hűvös időre igaz! Ha most kezdesz bele egy edzésformába, mindenképpen ügyelj a fokozatosságra. Ősszel a szervezet vitaminhiánnyal küzd, amit megfelelően pótolni kell, viszont addig is sérülékenyebb az átlagosnál. Ha túlhajszolod, mert úgy érzed, te bármire képes vagy, könnyedén áteshetsz a ló túloldalára, és az ágyban köthetsz ki, megbetegedve! Tapasztald ki a futás technikáját, és a határaidat. Ne úgy fuss, hogy kapkodva veszed a levegőt, és az etap végére majd összeesel!

Tipp: Tűzz ki mindig egy elérni kívánt célt, és annak a felét teljesítsd első alkalomra, majd fokozatosan felfele. Például, ha szeretnél lefutni 3 km-t, akkor első alkalomra hajts a 1,5-re, majd a 1,7-re és így tovább. Ha elérted a 3-at, jöhet a 6-km célnak!