Rossz hírem van: a fittség jórészt a génekben rejlik

Írta: ,

Több tudományos kutatás bizonyította már: nem véletlen, hogy valaki ehet bármit, és mozoghat bármilyen keveset, könnyebben lesz fitt, mint az, aki világéletében egészségesen élt. Igazságtalan, de így van, a genetika óriási szerepet játszik abban, hogy kire hogyan hat a mozgás és az egészséges életmód.

Voltál már olyan helyzetben, hogy az egyik ismerősöd sokkal kevesebbet edzett, mint te, és nem is figyelt annyira az egészséges életmódra, mégis hamarabb került formába, mint bárki más a környezetéből – vagy éppen hamarabb, mint te, pedig sokkal keményebben küzdöttél a vágyott alakért? Nem hiába mondják, hogy a szépség jórészt genetika, és ez a fittségre is igaz, hiszen tudományos kutatások bizonyítják, hogy igenis vannak, akik sokkal könnyebben fogynak és izmosodnak, mint mások.

The New York Times számolt be olyan kutatásokról, amelyek ezt igazolták: az egyikben például 95 túlsúlyos férfi és nő követett 5 hónapon keresztül ugyanolyan edzéstervet, mindenféle személyre szabás nélkül. A résztvevőknek kétfajta tervet kellett követniük: az egyikben ellenálló, vagyis rezisztens gyakorlatok voltak (ilyen például a szalaggal való munka, vagy a súlyzós edzések is), a másikban pedig az állóképességet fejlesztő gyakorlatsorok. 

A rezisztens csoport 13 százaléka, az állóképesség csoport 30 százaléka nem látott fejlődést magán, míg a többiek szépen izmosodtak és fogytak.

Kép forrása: pexels.com

Én is olyan vagyok, aki csóválja a fejét arra, ha valaki a genetikára fogja a túlsúlyát, pedig tényleg teljesen különbözőek vagyunk, ha a mozgásról van szó. Nem mindenkire hat ugyanúgy egy adott mozgásforma, van, aki a súlyzós edzésektől fejlődik, és van, aki a futásra esküszik, aztán akad, aki megnyerte a genetikai lottót, és mindentől azonnal formásodik.

Ez viszont nem azt jelenti, hogy mostantól széttárhatod a kezed, és a genetikára foghatod, hogy nem látszik rajtad a kemény edzés eredménye. Szerencsére mostanában egyre inkább előretör az okos edzés fogalma, ami azt jelenti, hogy nem szabad bedőlni semmilyen divatirányzatnak, hanem a saját tested szerint kell mozogni.

Mindenki szervezete és testfelépítése más, ezért csak próbálgatás árán tudod kideríteni, mi az a mozgásforma és étrend, ami számodra leginkább megfelelő, és amitől a leggyorsabban látod a változást.

Persze legtöbben nem ezt akarjuk hallani, de nincs csodadiéta vagy csodamozgás arra, hogy szép, izmos, feszes testünk legyen – rá kell szánni az időt és az energiát, hogy kiderítsd, mi a legjobb a szervezetednek. Onnan pedig már gyerekjáték lesz a dolog.