Lehet, hogy mégse érnek semmit a fehérjeporok edzés után

Nagy Niki
Írta: ,
Lehet, hogy mégse érnek semmit a fehérjeporok edzés után

Kép forrása: Nadianb/depositphotos.com

Ha rendszeresen edzel, biztosan tudod, hogy sokan ajánlanak fehérjeporokat edzés után azért, hogy gyorsabban visszaépüljenek az izmaid az igénybevétel után.

Egy brit kutatás azonban most kimutatta, hogy nem is annyira biztosak a fehérjeporok pozitív hatásai – legalább is, ami az izomfáradtságot és az izomlázat illeti.

A Lincolni Egyetem kutatói érdekes, mégis, kicsit fura kutatást végeztek: 30 férfi sportolót teszteltek aszerint, hogy mennyire fáradnak el az izmaik edzés közben, és mennyire lesz izomlázuk később, attól függően, hogy milyen italt fogyasztottak mozgás után.

A 20 és 30 év közötti 30 férfit három csoportra osztották: az egyiküknek fehérjeport, a másikuknak tejalapú italt, a harmadiknak pedig ízesített szénhidrátos sportitalt kellett fogyasztaniuk edzés után. Ezután lemérték, hogy melyik csapatnak mennyire fáradtak el az izmaik, és egy 200-as skálán azt is meg kellett mondaniuk, mennyire van izomlázuk a mozgástól.

A kutatás kezdetekor a sportolók 19 és 26 közöttire tették az izomlázukat, ami nagyon enyhe, 24 és 48 órára a súlyemelő edzés után viszont a legtöbbjüknek már felkúszott 90-re, ami elég komoly izomláz. Nem volt viszont különbség azok között, akik másfajta italokat fogyasztottak.

A kutatók ebből azt szűrték le, hogy a fehérjepor nem számít az izomláz enyhítésében és az izmok regenerálódásában, pedig a kettő nem feltétlenül függ össze egymással.

Kép forrása: bogdan.hoda/Depositphotos.com

Fehérjeport azért fogyasztanak a sportolók, hogy a napi fehérjebevitelüket elősegítsék, a fehérje pedig fontos az izmok felépítéséhez, a sportolás közben bennük keletkező mikroszakadások újraépítéséhez. A fehérjeport azért érdemes rögtön edzés után fogyasztani, mert gyorsan felszívódik, így azonnal segít az izmoknak, ellentétben a legtöbb fehérjeforrással.

Ilyen szempontból tehát a kutatás értelmét veszti: a fehérjepornak csak egyik célja az, hogy az izomláz mértékét csökkentse, ez pedig nagyban függ az egyéni preferenciáktól is. Az étrend-kiegészítő csak egy hasznos segítség a magas fehérjetartalmú étrend megtartásában, aki képes annyi fehérjét enni, amennyit az aktív életmódja megkíván, annak nincs szüksége ilyesmire – és az is tiszta, hogy a fehérjepor nem csodaszer, csak egy hasznos segítség a sportolók számára.

Korábbi kutatások is megcáfolják ezt a nagyon kis alanyszámmal zajló kutatást: egy 50 tanulmányt átnéző metatanulmány megállapította, hogy a fehérjeporok növelik az izomerőt és az izom mennyiségét is a súlyos edzések alkalmával. Így valószínűleg ez a kutatás csak esetleges, ennek ellenére érdemes lehet további kísérleteket végezni a témában. Ráadásul a jelenlegi kutatásban nem volt kontrollcsoport – így lehet, hogy mindegyik étrend-kiegészítő pozitív hatással volt az izomműködésre.