EMS-tréning – Edzés gyorsan és hatékonyan

Írta: ,

Amíg ki nem próbáltam, fogalmam sem volt, mit jelent az EMS, vagyis az elektromos izomstimulációs tréning. Hiába mesélte el egy barátom, mi történik vele az edzések alatt, elképzelni sem tudtam. Most azonban én is belekóstolhattam ebbe a jópofa mozgásformába, amelynek a hatékonyságát már szinte aznap este érezhettem az izmaimban.

Az EMS-tréning (Electrical Muscle Stimulation Training) egyik titka abban rejlik, hogy egy speciális gép segítségével a test fõ izomcsoportjait alacsony árammal stimulálják (egyáltalán nem veszélyes!), így miközben végezzük a gyakorlatokat, valójában az összes izmunk dolgozik. Ehhez egy olyan ruhát kell felvenni, amelynek segítségével az izmaink fölé elektródák kerülnek, és ezeken az elektródákon keresztül áramimpulzusok érkeznek az izmokhoz. Az impulzusok frekvenciáját, erősségét 0,7–100 Hz között állítják, minél nagyobb ez a szám, annál több izom-összehúzódás jön létre egy másodperc alatt. Ennek segítségével fokozható az edzés intenzitása, hiszen minél magasabb a frekvencia, annál többször rándul össze az izom másodpercenként.

Fontos a helyes testtartás

„A gép orvostechnikai eszközként látott napvilágot, elsősorban rehabilitációra használták, majd elkezdték felismerni, hogy kedvező hatással van az izomzatra is – magyarázza Sándor Tamás személyi edzõ. – Amikor új vendég érkezik hozzám, először mindig felmérem az állapotát, megkérdezem, hogy van-e valamilyen betegsége, sérülése, sportol-e valamit, és ehhez igazítom a gyakorlatokat. Ha valakinek például porckorongsérve van, akkor nála kerülünk bizonyos gyakorlatokat, és fokozottan figyelünk a helyes tartásra, valamint a gerinc melletti izmok erõsítésére. A gyakorlatokat mindig megmutatom, beállítom a megfelelő testtartást, korrigálom, ha szükséges. Ezért van a hatalmas tükör is a falon, hogy a vendég lássa magát, hogy kell-e valamit módosítania a tartásán.”

Fotó: Drobilich Tímea

És valóban, Tamás nagyon kedvesen elmagyarázta nekem is a gyakorlatokat, megmutatta, hogyan tartsam magam, és azt is mindig elmondta, melyik izomcsoportot fogjuk éppen erõsíteni. Miközben pedig én végeztem a feladatot, ő a gépen beállította az áramerõsséget – mindegyik izomcsoportra külön-külön. Furfangos ám ez az eszköz, mivel lehet olyat is, hogy egyfolytában jönnek az impulzusok, de olyat is, hogy fokozatosan erősödik, a csúcson kitart, majd kapok néhány másodperc szünetet, míg újra megérkezik a hullám.

Egy erősítő gyakorlatból 3-4 kört végeztem, mindegyik kb. 30-60 másodpercig tartott. Közben nem igazán éreztem fáradtnak magamat, inkább csak azt vettem észre, hogy folyik rólam a víz. Erõsítettem karra, hátra, elsõ és hátsó combra, fenékre, hasra – másnap éreztem is a hatását! „Általában saját testsúllyal dolgozunk, de igyekszem változatossá tenni az edzéseket, ezért olykor előkerül a labda, a súlyzó, a gumikötél, a trx-kötél, a bokszkesztyű. Ez utóbbi a hölgyek körében igen kedvelt, úgy látom, szívesen vezetik le a feszültséget egy kis bokszolással” – mondja Tamás.

A teljes cikket a Családi Lap 2016 júliusi számában olvashatod el!

Szerző: Bauer Zsuzsa