Eleget edzel, mégsem fejlődsz? A következő okok állnak leggyakrabban a fejlődés útjába

Szabó Erzsébet
Írta: ,

Várandósság után nagyon gyorsan megszabadultam a feleslegtől, és egy év kardiózásnak, valamint a növényi étrendre való átállásnak köszönhetően öt kilóval lettem vékonyabb, mint a terhességem előtt. A fogyás azonban jelentős izomveszteséggel járt, úgyhogy ideje volt belevágnom a súlyzós edzésbe, amelynek során rájöttem, hogy ha nem tartok be néhány alapszabályt, nem fogok fejlődni.

Nem eszel eleget

A megfelelő étrend összeállítása nem egyszerű, de nagyjából biztos tisztában vagy a szükséges makro értékekkel, főleg akkor, ha fogynod már sikerült. Azonban izomtömeg-növelés esetén fenekestől fel kell forgatnod az eddigi nézeteidet, hiszen ehhez a fogyás szöges ellentéte szükségeltetik. Az eddiginél többet kell enned, hiszen az izmaid akkor tudnak növekedni, ha rendelkezésükre áll megfelelő mennyiségű energia és tápanyag, ráadásul az edzéseken is csak akkor tudsz jól teljesíteni, ha feltankoltál a konyhában. Sőt, mivel az izomszövet energiaigényesebb, mint a zsír, a megtartásához is emelt kalóriaértéket kell bevinned.

De mire is van szükséged? Elsősorban fehérjére és bizony jó sok szénhidrátra. Utóbbi felelős többek között a megfelelő energiaszintért, valamint a fehérje beépüléséhez is hozzájárul. Itt jön képbe az egyik első hiba: sokan több fehérjét visznek be, mint ideális lenne, ellenben kevesebb szénhidrátot. Ez nem egészséges, és nem is igazán célravezető – egyenesen felesleges és káros.

Szóval, amellett, hogy többet kell enned, mint eddig, ügyelned kell az arányokra is: a sor végén kullogjon a zsírbeviteled, ezt kövesse a fehérje (1-1,7 gramm testsúly kilogrammonként), a legtöbbet pedig a szénhidrátból fogyaszd.