Egy centit összemennek és hat litert izzadnak – ez történik a maratoni futókkal

Írta: ,

A több mint 42 kilométeres távot két óra alatt teszik meg a leggyorsabb lábú férfiak, a nők ideje pedig ettől 30 perccel elmarad. A Daily Mail által megkérdezett szakértők az április végi londoni maraton kapcsán elárulták, mi történik azzal, aki ilyen gyorsan fut és ilyen sokat.

Fel lehet rá készülni

1/5 Fel lehet rá készülni

Még mielőtt belevágnánk a közepébe, fontos tisztázni, hogy a maratoni futásra, illetve a másfajta, de ugyancsak szélsőséges terheléssel járó mozgásra igenis fel lehet készülni.

Ez azonban csakis fokozatosan és a megfelelő körülmények között képzelhető el.

A tréning előtt célszerű elmenni egy általános sportorvosi kivizsgálásra, melynek során kiderül, miként teljesít a szervezet mozgás közben.


Tudtad? 7 hiba az edzésnél, amiről nem is sejted, hogy elköveted


A felkészülés időtartama és módja természetesen egyéni adottságoktól is függ, ám általánosságban elmondható, hogy több évnyi munka eredménye, mire valaki szintidőre le tudja futni a maratont.

Ilyen típusú sporttevékenység idején egyes szervek működése lelassul, hiszen főleg a legfontosabbakhoz csoportosítja az erőforrásokat a szervezet: a szívhez, az agyhoz és az izmokhoz jelen esetben.

Csökken a testmagasság

2/5 Csökken a testmagasság

A maratoni futók átlagosan egy centiméterrel alacsonyabban érnek célba, mint ahogy elkezdték a versenyt.

A furcsa – elsőre talán hihetetlen – összefüggés annak az egyszerű törvényszerűségnek tudható be, hogy a csigolyalemezek ilyen extrém terhelés hatására közelebb préselődnek.

A birt Swansea Egyetem munkatársai azonban hozzátették, hogy a különbség egy napon belül kiegyenlítődik, mert magától helyreáll a gerincoszlop rendje.

Ezért nem hallottunk még egy hosszútávfutóról sem, aki gyermek méretűként zárta volna a pályafutását.

Másfél kiló súlyveszteség

3/5 Másfél kiló súlyveszteség

Szándékosan kerültük a „fogyás” szót, hiszen itt nem zsír-, hanem vízveszteségről van szó.

A maratoni futók többsége 1-2 kilónak mond búcsút a verseny ideje alatt, ami a verejtékezésnek tudható be.

Az ember átlagosan 0,8 és 1,4 liter közötti mennyiséget izzad egyórányi intenzív edzés közben, ami egy ilyen megmérettetés során összesen 3,4-6 liternek felel meg.

Ha te is szeretsz hosszabb távokat futni, mindig gondoskodj folyadékpótlásról – akár menet közben is!

A sportboltokban kapható tápanyagzselék pedig még a szervezeted ásványisó-egyensúlyára is vigyáznak, ráadásul meg sem kell állnod az elfogyasztásuk kedvéért.

A sportitaloktól azonban óvakodj, mert tele vannak cukorral és adalékanyagokkal!

16 liter vért pumpál a szív

4/5 16 liter vért pumpál a szív

A hatalmas pumpaként működő szív nagyjából félmilliárdnyi sejtből áll, és a legfáradhatatlanabb izomként szolgálja az egész tested tápanyagellátását.

A szerv nyugalmi teljesítménye óránként 4-6 liter vér áramoltatását teszi lehetővé, ez a mennyiség viszont maratoni futás közben akár három-négyszeresére is megugrik.

A fokozatos felkészülés tehát nemcsak a vázizomzat és az ízületek szempontjából fontos, hanem a szív és az erek számára is elengedhetetlen.

Egyik napról vagy hétről a másikra ugyanis lehetetlen kicsikarni a keringésből, hogy ezt a „turbó fokozatot” kivitelezze.

Élénkül az agyműködés

5/5 Élénkül az agyműködés

A kaliforniai Salk Intézet legújabb kutatása szerint ugyanaz a folyamat, amely futás közben a sejteket táplálja, jót tesz a tanulási képességnek és a memóriának.

A szerzők feltételezése alapján valószínűsíthető, hogy a maratoni futók memóriája az átlagosnál jobb.

Persze, ennek az igazolására még nem kerülhetett sor – részben az idő szűke miatt, részben pedig azért, mert a kivitelezés a versenyek és a felkészülés szezonjában nehézkes volna.

Te futottál már hosszabb távot? Milyen tapasztalataid vannak?