Edzéstípusok, melyeket akár otthon vagy a szabadban is végezhetsz

Írta: ,

Hivatalosan is beköszöntött a nyári időszak, amit nehéz lett volna nem észrevenni, hiszen markánsan az orrunk alá nyomta a kánikulát. Az eddigiek alapján azonban az idei évszak is tartogat majd számunkra kihívásokat, hiszen igen változékonynak ígérkezik. Ez pedig komoly befolyással lehet az emberek szervezetére, a fizikai és a szellemi állapotunkra egyaránt. Nem véletlen, hogy a nagy forróságban megcsappan a konditermek és csoportos sportfoglalkozások látogatóinak létszáma, hiszen kinek van kedve kimozdulni a melegbe, főként, ha tudatosan izzadni készülődünk? Azonban nem muszáj elhagynunk a kényelmet nyújtó otthonunkat ahhoz, hogy karbantarthassuk magunkat! Most olyan edzéstípusokat szeretnék bemutatni, melyekkel átmenetileg vagy akár állandósultan is beköltöztetheted a mozgást az otthonodba, vagy akár a természetbe, mikor kicsit hűvösebb van! Érdemes őket váltogatni vagy kombinálni egy-egy edzés alkalmával, hiszen csak így lesznek igazán látványosak és eredményesek hosszabb távon.

1/5 Erőnövelő edzések

Azért ezt az edzéstípust választottam elsőként, mert ez egyfajta átmenetet képez az edzőtermi és az otthoni lehetőségek között.

Ugyanis az erőnövelő edzéseknek két legfőbb típusa létezik, a saját testsúllyal történő gyakorlatok és a különböző súlyzókkal tarkított edzésprogramok. Előbbi előnye, hogy olcsó, hátránya viszont, hogy hosszútávon nem nyújt kellő fejlődést.

Az utóbbi azonban komolyabb anyagi befektetést jelent, ha otthonunkban vagy a szabadban szeretnénk végezni. Legismertebb eszközei a kettlebell, a medicinlabda, és a különböző kézi súlyzók.

2/5 Állóképességi edzések

Rengeteg applikációt és oktató videót találhatunk ehhez a típusú edzéshez.

Legfőbb előnye, hogy gyakran nem szükséges hozzá semmilyen kiegészítő, és edzettségi szinttől függetlenül találhatunk számunkra ideális gyakorlatsorokat.

Ezeknél a feladatoknál a kitartás és a helyes kivitelezés jelenti a nehézséget. Ebbe a kategóriába sorolhatók például a különböző plank-ek.

Mint azt az elnevezése is mutatja, az állóképesség növelésére tökéletesen alkalmas.

Mobilitási gyakorlatok Kép forrása: aboutpam.com

3/5 Mobilitási gyakorlatok

A mozgékonyság bizony gyakran okoz problémát azok számára, akik ülő munkát végeznek, de azoknak is, akik a súlyzós edzéseket nem elegyítik mobilitási gyakorlatokkal!

Ugyanis az izmok egyik rossz tulajdonsága, hogy hamar be tudnak állni és úgymond megkeményednek, aminek következtében például nehezen meg a térdelés, a hajolás vagy akár a kar kinyújtása.

Ezek a gyakorlatok gyakran ötvözik a különböző jóga és nyújtó elemeket, illetve az iskolában megszokott tornafeladatokat.

Kortól, nemtől és edzettségi szinttől függetlenül mindenkinek javasolom ezt a mozgásformát is!

4/5 Nyújtás

Nem az edzést követő 10-15 perces sorozatokról van szó, hanem a stretching néven elterjedt edzésprogramról, mely lényegében valóban nyújtó gyakorlatokra épül, azonban sokkal hosszabb ideig szükséges őket kitartani, és gyakran vannak kombinálva jóga elemekkel.

Szinte semmilyen eszközt nem igényelnek, így bárhol alkalmazhatjuk őket, azonban nagyon veszélyesek lehetnek, ha nem megfelelően végezzük az egyes feladatokat!

A becsípődések és húzódások elkerülése végett érdemes lassú léptekben haladni az edzésekkel és alaposan elemezni egy-egy gyakorlat kivitelezését!

Kiválóan alkalmas a hajlékonyság növelése érdekében, illetve szépen kidolgozott szálkás izomzatot érhetünk el a segítségével.

 

Jóga Kép forrása: bromabakery.com

5/5 Jóga

Talán senkinek sem kell bemutatni a jóga jótékony hatásait, melyek nem csak a fizikai létünkre gyakorolnak befolyást, hanem a szellemi és lelki mivoltunkra is.

Bár hasonlóan a nyújtáshoz, ezt sem javasolom teljesen felkészületlenül, azonban szerencsére már rengeteg applikáció és oktatóanyag található – magyarul is! –, melyek segítségével tökéletesen elsajátíthatjuk a különböző légzéstechnikákat és gyakorlatokat.

Mindig figyelj a helyes kivitelezésre, hogy elkerülhesd a sérüléseket és látványos eredményeket érhess el! A jóga egyaránt ideális állóképesség növeléséhez, hajlékonyság eléréséhez és szép, tónusos izomzat kialakításához is!