Ilyen a CrossFit: a vitatott, brutális edzés

Írta: ,

„A testet nemcsak az ismerős hatásokra, hanem az ismeretlenre is felkészíti” – szól a trendi edzésforma jelmondata, mely a leggyorsabb eredményekkel kecsegtető sportlehetőségek egyikének számít napjainkban. Titka, hogy nem tartalmaz egy bizonyos izomcsoportra irányuló súlyzós gyakorlatokat, de még csak aerobikot sem – hogyan hat tehát a testre?

Mi az a CrossFit?

Erőedzés, pliometrikus gyakorlatok, gyorsaságnövelés, dinamikus súlyemelés, kettlebell, saját testsúllyal végzett mozdulatok, gimnasztika és ellenállás-fejlesztés – ezeket kombinálja a CrossFit.

Az izgalmas, ám annál izzasztóbb koktél egyszerre fejleszti a szív, az érrendszer és a légzőszervek teljesítőképességét, az erőnlétet, az izmok erejét, a rugalmasságot, a sebességet, a mozgékonyságot, az egyensúlyt, a koordinációt és a fizikai pontosságot.

Az edzésprogram általában heti 3-5 alkalmat tartalmaz. Rendkívül intenzív és rövid edzésekről van szó, melyek akár mindössze 5-15 percesek is lehetnek.

A CrossFitre az úgynevezett köredzés jellemző, tehát a gyakorlatok meghatározott sorrendben követik egymást csekély szünettel, s a fejlődéshez mérten lehet növelni ezeknek a számát.

A guggolás, az evezés, a futás, a tolás és a húzás mind jellegzetes elem, hiszen az egész test bevonásáról van szó.

Néhány példa a köredzésre

A CrossFit napi edzéseket (Workout of the Day, WOD) szokott közzétenni a hivatalos weboldalán.

A Barbara névre hallgató program 20 felhúzást, 30 fekvőtámaszt, 40 felülést és 50 saját testsúllyal végzett guggolást tartalmaz, a körök után mindössze 3 perces szünettel.

Az Angie ennél jóval keményebb: 100 felhúzást, 100 fekvőtámaszt, 100 felülést és 100 guggolást jelent, ám ezek között is megengedett egy kis pihenő, nemcsak a sorozat lezárultával.

A Murph 1,6 km futásból, 100 felhúzásból, 200 felülésből, 300 guggolásból és újabb 1,6 km futásból áll, míg a Jackie 1 km evezést, 50 választott súllyal végzett súlylökést és 30 felhúzást foglal magában.

Láthatod, hogy a program legnagyobb előnyét az otthoni elvégezhetőség jelenti: csak a felhúzáshoz van szükség egy megfelelően rögzített rúdra, esetleg kültéri mászókára vagy szőnyegporolóra.