Balogh Rita fitneszedző tudja, mi az egészséges életmód titka

Sándor Alexandra
Írta: ,

„Nincsenek reménytelen esetek!” – vallja Balogh Rita fitneszedző, a Bien.hu új életmód szakértője. A bemutatkozó interjúban nemcsak az egészséges életmódhoz vezető első lépéseket árulja el, hanem azt is, hogy ő maga milyen szabályokat követ a mindennapokban.

Mióta képezi életed szerves részét a sport?    Hobbiként jó ideje meghatározó az életemben, de körülbelül 1,5 éve éreztem azt, hivatásszerűen is ezzel szeretnék foglalkozni, és segíteni másoknak egészségesebben, elégedettebben élni.   Milyen szakképesítéssel rendelkezel?   Az International Wellness Institute testépítés és fitnesz sportedző szakán végeztem, kiváló eredménnyel. Ez jelenleg Magyarország legkiemelkedőbb fitnesz iskolája. A hazai követelmények mellett nemzetközi sportedzői akkreditációval is rendelkezem, ami azt jelenti, hogy külföldön is elismert a végzettségem.    A Facebook-oldaladon másfél év alatt több mint húszezer követőre tettél szert, amivel Magyarország egyik legnépszerűbb fitneszedzője vagy. Mi a sikered titka?   Nehéz erre válaszolni, mert egyszerűen mindig is az volt a filozófiám, hogy hasznos információkat osszak meg az emberekkel: olyan diétás és alakformálási tanácsokat, amelyek valóban segítik és motiválják őket. Rengeteg saját írásom, gyakorlatsorom található a weboldalamon, ezek nagy népszerűségnek örvendenek. Számos fitnesz és életmód magazin, internetes portál szakértője is vagyok, folyamatosan jelennek meg szakcikkeim, amikből sokan ismerhetnek. Ráadásul egyénileg is próbálok segíteni az engem megkeresőknek, rendületlenül válaszolok az e-mailek és üzenetek hadára, gyakran késő éjszakáig. Ezt nem biztos, hogy más élvonalbeli edző megteszi. 
  Te magad milyen szigorú diétát és edzéstervet tartasz?   Étkezésben a következetesség híve vagyok. Mindent lehet, csak nem mindegy, milyen mennyiségben és mikor. Előtérbe helyezem az egészséges ételeket: rengeteg zöldséget, gyümölcsöt és salátát fogyasztok fehér hússal vagy hallal, viszont nem tartok szigorú diétát. Ha megkívánom, akár egy hagyományos tésztaételt is elfogyasztok, csak a mértékletesség elvét betartva. Saját tréningem során mind otthoni, mind edzőtermi edzéseket is alkalmazok. Nehezebben izmosodó típus vagyok, ezért nálam a súlyzós és saját testsúlyos erősítő gyakorlatok vannak előtérben, kardió edzésekkel kiegészítve.  Egyre több helyről hallani, hogy a jó alak 70%-ban a táplálkozáson, 30%-ban pedig a testmozgáson múlik. Mit gondolsz erről?   Ez pontosan így van, minden alakformálási törekvésnek, legyen az fogyás vagy izomfejlesztés, az alapja a megfelelő táplálkozás. Ha ez nincs megfelelően kialakítva, akkor a rengeteg mozgásnak nem lesz meg a várt eredménye. A kettő együtt működik jól, kiegészítve egymást.    Nemrégiben láttam valamelyik női lap életmód rovatában, hogy egy híresség napi étrendjének elemzése alapján rámutattak: senkinek sem szabad napi 1 600 kalóriát bevinnie, mert az túl sok, így hízáshoz vezet. Mi a veszélye annak, ha egy fogyni, formásodni vágyó hölgy ilyen általános érvényű tanácsok alapján próbál elindulni az egészséges életmód útján?
Sajnos veszélyesek az ilyen kijelentések, hiszen erősen általánosítanak. Nem létezik két egyforma ember. Bár előfordulhat, hogy hasonlóak a szükségleteik, de nem szabad azt állítani, hogy aki 1 600 kalória felett étkezik, biztosan hízni fog. Rengeteg tényezőt figyelembe kell venni egy ilyen napi kalóriaérték meghatározásánál. Nem mindegy az illető neme, kora, foglalkozása (ülő vagy fizikai munka), testmozgással töltött ideje, sportol-e egyáltalán, és ha igen, akkor mit, satöbbi. Elég csupán abba belegondolni, hogy az élsportoló olimpikonok 4-6 000 vagy ennél még több kalóriát is elfogyasztanak – és nincsenek elhízva, ugyanis ledolgozzák a kemény edzések során ezt az átlagember számára horrorisztikusnak tűnő értéket. Ha valaki ilyen általános tanácsoknak hisz, lehet pont az ellenkezőjét éri el. Az anyagcseréje ugyanis jelentősen lelassulhat, ha túl keveset eszik, épp a fogyást gátolva ezzel.    A két leggyakoribb kifogás az egészséges életmóddal szemben, hogy túl sok idő- és pénzbeli áldozatot igényel. Erről mi a véleményed? Tényleg „drága” a bomba test?
Úgy vélem, az egészséges életmód inkább akaraterő, mintsem pénztárca kérdése. Ha körbenézünk a környezetünkben, akkor láthatjuk, hogy fiatal nők a külcsínre helyezik a hangsúlyt: új ruhákra, szépítkezésre (köröm, haj, smink, szolárium). Ami a ruha alatt van, csak másodlagos. Persze, ezek is fontosak, de testünk karbantartását, fittségünk megőrzését, ezáltal egészségünk megóvását előbbre valónak gondolom. Ráadásul megfelelően táplálkozni és mozogni nem feltétlen pénz kérdése: lehet a szabadban futni, sétálni, otthonra pedig számtalan edzésprogramot találhatunk ingyenesen az interneten. Az étkezést illetően nem biztos, hogy az az egészséges, ami drága is. Hétköznapi összetevőkből is össze lehet állítani egy egészséges étrendet.  A brit Daily Mail novemberben adott hírt egy Rebecca Privitera nevű hölgyről, aki fitnesz DVD-k segítségével adott le több mint 95 kilót. Csaknem 173 kilósan vágott bele a programjába. Szakértőként hogy látod, ekkora túlsúllyal hogyan érdemes elkezdeni a fogyókúrát?   Végigolvastam Rebecca történetét, ami rajta is segített, az a komplex életmódváltás volt. Hiszen a mozgás mellett elmeséli: az étrendjén is változtatott, mert korábban rendszeres volt, hogy reggel, délben és még akár este is gyorséttermekben evett. Ekkora túlsúllyal mindenképpen először az étrenden kell drasztikusan változtatni, és csak utána lehet elkezdeni a fokozatos mozgást. A pályafutásom során ennyire extrém túlsúlyos személlyel nem találkoztam, viszont rengeteg embernek sikerült segítenem több mint tíz kilót fogyni. Akadnak olyanok, akik mindezt névvel és képekkel is felvállalták, ők kikerültek a honlapomra. Persze, olyanok is vannak, akik munkájuk vagy egyéb okok miatt nem szerették volna nyilvánosan is közölni a sikerüket. Számomra egy köszönet mindennél többet ér – még ha csak én tudok róla, akkor is. Jólesik, hogy tudtam segíteni, meg a bizonyosság, hogy tényleg le lehet fogyni. Nekem is nagy öröm, ha valaki elégedettebb magával.    Amikor ellátogat hozzád valaki, aki „nulláról indul”, tehát még sosem étkezett és sportolt tudatosan, mi az első lépés a közös munkátokban?   Az első lépés mindig az adott személy állapotának, valamint életviteli szokásainak megismerése. A másik legfontosabb kiindulópont, hogy mi a cél, azaz fogyni szeretne, izomtömeget növelni, esetleg állóképességet javítani, satöbbi. Mindezt pedig mennyi idő alatt, természetesen reálisan meghatározva. Ezután pedig meg kell találni a számára legmegfelelőbb edzési módot, a megfelelő étkezéssel kombinálva.    Tapasztalataid alapján mi az a helytelen táplálkozási szokás, amitől a legnehezebben szabadulnak meg a téged megkeresők?   Egyértelműen a nassolást tudnám megemlíteni. Sokan küszködnek azzal, hogy ne eszegessenek otthoni olvasás, filmnézés mellett. Legtöbben pedig a csokoládét említették meg, hogy arról képtelenek lemondani. A képzeletbeli második helyen pedig az üdítők állnak: a kóla és társai.    Mit üzensz azoknak az olvasóknak, akik még csak kacérkodnak az egészségesebb életmóddal, de egyelőre nem szánták konkrét lépésre magukat?   Minden kezdet nehéz, de megéri az elhatározás, hiszen nincs annál jobb érzés, mint mikor egy kitűzött célt elértünk. Edzőként azt vallom, hogy akarattal, kitartással bárki képes változtatni a megjelenésén. Nincsenek reménytelen esetek! Mozgással és helyes táplálkozással nemcsak a külsőnket tehetjük vonzóbbá, hanem megőrizhetjük az egészségünket, javíthatunk a közérzetünkön, így magabiztosabbak lehetünk a mindennapokban. Arra törekszem, hogy minél több embernek tudjam átadni ezt az életszemléletet.