5 tipikus hiba, amit a kezdő sportolók elkövetnek – Baj lehet belőle!

Írta: ,

Eldöntötted, megszületett az elhatározás, most már biztos vagy: itt az ideje változtatni az életmódodon, elég a kanapén lustulásból, formába fogod hozni magadat! Ennél jobb ötleted nem is születhetett volna, de mielőtt belevetnéd magad a nagy változtatásokba, olvasd el a cikkünket, hogy megelőzd a kudarcot, vagy éppen a sérüléseket, és ne egy átmeneti fellángolás gyorsaságával hunyjon ki a sport iránti szenvedélyed.

Kihagyod a bemelegítést

1/5 Kihagyod a bemelegítést

Az összes elkövethető hiba közül talán ez tűnik a legbanálisabbnak, mégis ez okozhatja a legnagyobb gondot.

Bemelegítés nélkül ugyanis nemcsak az izomlázat kockáztatod, de egy nagyon komoly sportsérülést is, a húzódás, vagy akár az izomszakadás is lehet a bemelegítés nélküli sport következménye, egy ilyen sérülés pedig nem csak átmenetileg teszi pihenőpályára a sportkarrieredet, de akár életre szólóan is befolyásolhatja a mozgásodat.

Éppen ezért szánj legalább 15 percet minden alkalommal az alapos bemelegítésre és nyújtásra, edzés után pedig legalább ennyi időt fordíts a levezetésre is.

Ha az idő hidegebbre fordul, és kinti sportot űzöl, még fontosabb lesz bemelegíteni az izmaidat, mielőtt nekilendülsz a munkának!

Túl nagy célokat tűzöl ki

2/5 Túl nagy célokat tűzöl ki

Az mindenképpen segít és motivál, ha célokat tűzöl ki magad elé, például, hogy jövőre lefutod a félmaratont, vagy a tél végére képes leszel adott kilométert egy huzamban úszni.

Fontos azonban, hogy ezek az elvárások reálisak legyenek, mert ha teljesíthetetlen tervekkel indulsz, és már az edzések elején elmarad a sikerélmény, akkor gyorsan elmehet a kedved az egész sporttól.

Az, hogy mi számít reálisnak, az egyéni adottságaidtól, és persze attól is függ, mennyi időt szánsz hetente az edzésre.

Érdemes felkeresni egy sportorvost, esetleg egy helyi sportklubot, ahol tanácsot kaphatsz arra vonatkozóan, milyen tervekkel kezdj neki az új hobbinak.

Túl gyors eredményt vársz

3/5 Túl gyors eredményt vársz

Ha például az erőnlét javítása miatt kezdtél a sportolásba, a kisebb könnyebbségeket valószínűleg gyorsan érezni fogod, de ha például fogyni szeretnél, semmi esetre se legyél türelmetlen.

Az eredmény biztosan jön majd magától, de fontos tudnod, hogy a zsírok lebontása mellett a tested izmokat is növeszt, amelyek súlya nagyobb a zsírnál. Így az teljesen természetes, ha a mérleg nyelve eleinte többet mutat.

Ha itt nem megy el a kedved az egésztől, és nem adod fel a sportot, hamarosan beindul a változás, amire olyan régóta vársz.

Nem figyelsz az étrendedre

4/5 Nem figyelsz az étrendedre

„Ma voltam futni, úgyhogy nem baj, ha eggyel több sütit eszem” – sokan gondolkodnak így, pedig a sport nem jelenti azt, hogy ezentúl bármit ehetsz.

Persze, nem kell aszkéta életmódra váltanod, de jó, ha tudod, hogy a sportolás mellett még jobban oda kell figyelned arra, hogy a tested minden szükséges tápanyagot megkapjon.

Tény, hogy esetleg több kalóriára lesz szükséged, mint eddig, de ennek nem szabad üres szénhidrátnak lennie.

Fokozottan oda kell figyelned a fehérjebevitelre, mert ez az, amiből a tested izmot tud építeni, így e nélkül az edzés csak elvesztegetett munka lesz.

Ha pedig extra nassra vágysz: ne feledd, hogy egyetlen szelet pizzában körülbelül 226 kalória van, aminek elégetéséhez körülbelül 30 perc futásra van szükség.

Rendszertelen vagy

5/5 Rendszertelen vagy

Ha valóban változást szeretnél, azt nem egy-egy alkalommal, hanem rendszeres mozgással érheted el.

Persze, nem könnyű azt mondani a barátnődnek, hogy nem jó a ma este a csajos csevejhez, vagy egy nappal későbbre kérni azt a várva várt randit, de ha egyszer eldöntöd, hogy mondjuk a szerda este lesz az edzésé, akkor ahhoz tartani is kell magadat.

Az első néhány alkalom után könnyű lesz megszokni a dolgot, és a mozgás valóban az életed részévé válik majd. Innentől kezdve pedig tényleg ráléptél arra az útra, ami az életmódváltozáshoz vezet.