Zsírégető sajt és szexi paprika: mindennapi ételeink sosem hallott titka

Írta: ,

Nemcsak egzotikus gyümölcsök, távoli földrészről származó gabonafélék és egyéb méregdrága falatok lehetnek valódi „szuperételek”, hanem azok is, amelyek szinte állandóan a kamrádban figyelnek. A BBC2 tévéműsorából megtudtuk, hogy a britek leggyakrabban fogyasztott élelmiszerei – melyek igencsak népszerűek nálunk is – hogyan hatnak az egészségre.

Zsírégető sajt

1/5 Zsírégető sajt

Tévedés, hogy a sajt a fogyni vágyók elsőszámú ellensége.

Bár a sajtokban fajtától függően viszonylag sok zsír van, Alice Roberts professzor, a Britain's Favourite Foods - Are They Good for You? házigazdája kifejtette: ebből a tápanyagtípusból nem számít minden egyes gramm a tejtermékek esetében.

Ez a finomság például tele van kalciummal, ami hozzájárul, hogy több zsír haladjon át felszívódás nélkül a tápcsatornádon.


Megéheztél? A legfinomabb sajtos receptek


Az elmélet bizonyítására megkértek egy önként jelentkezőt, hogy egymás után kövesse a dietetikus által összeállított két étrendet. Az egyik kevés tejterméket tartalmazott, s ennek során napi 8 gramm zsír haladt át az illetőn.

A másik viszont bővelkedett tejtermékekben, így a testéből szabadon távozó zsírok mennyisége napi 12,5 g-ra növekedett. Roberts professzor szerint a kalcium „szappan módjára” segít megszabadulni a zsírtól.

Alma, a polifenol-bomba

2/5 Alma, a polifenol-bomba

A polifenolok jótékony hatásáról ezerféle forrásból hallhattál már.

Az őrület odáig fokozódott, hogy sokan már étrend-kiegészítő formájában is igyekeznek magukhoz venni ezt a csodás vegyületcsoportot – persze, közben kérdés, hogy egyáltalán tudják-e, mire jó.

A növényi eredetű szerves vegyületek eme válfaja véd a szívbetegségek, a magas koleszterinszint, az Alzheimer-kór és bizonyos rákfajták ellen.

Egyik legbőségesebb forrása pedig nem más, mint a britek és a magyarok legkedvesebb, legkönnyebben elérhető gyümölcse: az alma. Nem mindegy azonban, milyet választasz.

A BBC2 műsorában arra jutottak az egyes típusokat összehasonlítva, hogy a legtöbb tápanyagot a Granny Smith tartalmazza, míg a mezőnyben a legkevesebbjét a Gala.

A polifenolok legalább fele a héjban található, tehát a hámozást inkább hanyagold!

A tej segíti az izomregenerációt

3/5 A tej segíti az izomregenerációt

Felejtsd el a cukros, adalékanyagokkal felturbózott sportitalokat!

A töltekezés legjobb módja, ha inkább a hófehér nedűt választod. Bebizonyosodott ugyanis, hogy a kalcium, valamint a B2- és az A-vitamin egyedülálló kombinációja tökéletesen hidratálja a testedet, és segít feltölteni az izmaidat.

A kísérlet során erős verejtékezéssel járó mozgásforma után hasonlították össze a tej, a víz és a sportital hatását. Kiderült, hogy a bocik ajándékát kortyolók szervezetében hasznosult a legtöbb folyadék, a bevitt mennyiség körülbelül kétharmada.

Az izmokra gyakorolt jótékony hatásban a tejben lévő fehérjének is múlhatatlan szerepe van.

Szexi paprika

4/5 Szexi paprika

A paprika ugyancsak a legkedveltebb élelmiszerek egyike mind a briteknél, mind pedig nálunk. Magas C-vitamin tartalmának révén kiválóan erősíti az immunrendszert, ám összeállításunkba nem csupán emiatt került be.

Skót tudósok ugyanis kimutatták, hogy a karotinoid pigmentet tartalmazó kaliforniai változat befolyásolja a bőr árnyalatát, elősegítve a meleg árnyalatú ragyogást. A hatás eléréséhez sárgarépalevet is ihatsz, amiből elég naponta 1,5 dl.

Az elméletet korábban már a The Quarterly Journal of Experimental Psychology című szaklapban is megerősítették, amelyben egy tanulmány szerint az emberek ismerik a „zöldség általi barnulást”, és sokkal vonzóbbnak tartják a nap barnította bőrnél.

Napfény kell a gombának

5/5 Napfény kell a gombának

Ha szeretnél némi plusz D-vitamint csempészni a gombába, nincs más dolgod, mint elkészítés előtt kitenni a napra egy óra hosszára.

Ennek köszönhetően ugyanis a finomság sejtjeiben tárolt ergoszterol vegyület az emberi szervezethez hasonlóan D-vitamint kezd termelni.

Nem számít, hogy utána milyen hőhatásnak teszed ki a gombát: így szerzett vitamintartalma meg fog maradni – adták hírül a BBC2-n.

Te hallottad már az említett összefüggések valamelyikét?