Zsírégető és bőrszépítő csodaszer: a vörös pálmaolaj tényleg szuperétel?

Írta: ,

A vörös pálmaolaj rengeteg béta-karotint és E-vitamint tartalmaz, amivel kiérdemelte a manapság divatos „szuperétel” címet. Dr. Oz, az amerikai tévédoki egyenesen „2013 legcsodálatosabb felfedezésének” nevezte, s állítólag naponta mindössze két evőkanálnyira van belőle szükséged, hogy szinte a bölcsek kövéhez hasonló hatást érj el. Most, hogy némi késéssel Magyarországon is kezd szárnyra kelni az őrület, utánanéztünk, érdemes-e követned.

Mi az a vörös pálmaolaj?

Az afrikai pálmafa (Elais guineensis) gyümölcséből nyerik, mely eredetileg a kontinens nyugati részéről származik.

Ma azonban a forgalomba kerülő pálmaolaj 85%-át Malajziában és Indonéziában állítják elő.

A gyümölcsből nyert olaj (vagy zsír) nem egyezik meg a fa magjából nyert változattal: utóbbihoz nem társulnak azok az előnyök, amelyeket a gyümölcsnek tulajdonítanak.

A pálmamagolaj ráadásul legalább 89%-ban telített zsírsavakat tartalmaz, amelyeket a szív- és érrendszert károsító „rossz zsírként” tartanak számon, míg a pálmagyümölcsolajnál ez az arány csak 50%.

A finomítatlan, vagy más néven szűz pálmagyümölcsolajat hívják vörös pálmaolajnak.

Miért jó?

A vörös pálmaolaj az eddig ismert leggazdagabb alfa- és béta-karotin forrás. A szervezet ezeket az anyagokat A-vitaminná alakítja, melynek hatalmas szerepe van a látás és a hámréteg épségének megőrzésében.

Ezen kívül a sejtkárosító szabadgyökökkel szembeszálló, tehát antioxidáns tulajdoníságú E-vitamin egyik leghatékonyabb formája, a tokotrienol is megtalálható benne.

A világ pálmaolaj-fogyasztását azonban javarészt a finomított változat teszi ki, mely a folyamat során elveszíti vörös színét, ennélfogva „fehér pálmaolajként” is szokás rá hivatkozni.

Utóbbi nem ad színt és ízt az ételnek, a vörös viszont igen. A fehérben sajnos nincsenek benne az értékes karotinok és a tokotrienolok sem.