Zsírégető és bőrszépítő csodaszer: a vörös pálmaolaj tényleg szuperétel?

Írta: ,

A vörös pálmaolaj rengeteg béta-karotint és E-vitamint tartalmaz, amivel kiérdemelte a manapság divatos „szuperétel” címet. Dr. Oz, az amerikai tévédoki egyenesen „2013 legcsodálatosabb felfedezésének” nevezte, s állítólag naponta mindössze két evőkanálnyira van belőle szükséged, hogy szinte a bölcsek kövéhez hasonló hatást érj el. Most, hogy némi késéssel Magyarországon is kezd szárnyra kelni az őrület, utánanéztünk, érdemes-e követned.

Mi az a vörös pálmaolaj?

1/5 Mi az a vörös pálmaolaj?

Az afrikai pálmafa (Elais guineensis) gyümölcséből nyerik, mely eredetileg a kontinens nyugati részéről származik.

Ma azonban a forgalomba kerülő pálmaolaj 85%-át Malajziában és Indonéziában állítják elő.

A gyümölcsből nyert olaj (vagy zsír) nem egyezik meg a fa magjából nyert változattal: utóbbihoz nem társulnak azok az előnyök, amelyeket a gyümölcsnek tulajdonítanak.

A pálmamagolaj ráadásul legalább 89%-ban telített zsírsavakat tartalmaz, amelyeket a szív- és érrendszert károsító „rossz zsírként” tartanak számon, míg a pálmagyümölcsolajnál ez az arány csak 50%.

A finomítatlan, vagy más néven szűz pálmagyümölcsolajat hívják vörös pálmaolajnak.

Miért jó?

2/5 Miért jó?

A vörös pálmaolaj az eddig ismert leggazdagabb alfa- és béta-karotin forrás. A szervezet ezeket az anyagokat A-vitaminná alakítja, melynek hatalmas szerepe van a látás és a hámréteg épségének megőrzésében.

Ezen kívül a sejtkárosító szabadgyökökkel szembeszálló, tehát antioxidáns tulajdoníságú E-vitamin egyik leghatékonyabb formája, a tokotrienol is megtalálható benne.

A világ pálmaolaj-fogyasztását azonban javarészt a finomított változat teszi ki, mely a folyamat során elveszíti vörös színét, ennélfogva „fehér pálmaolajként” is szokás rá hivatkozni.

Utóbbi nem ad színt és ízt az ételnek, a vörös viszont igen. A fehérben sajnos nincsenek benne az értékes karotinok és a tokotrienolok sem.

Környezetvédelmi probléma

3/5 Környezetvédelmi probléma

A pálmaolaj kapcsán muszáj említést tenni a környezetvédelmi aggályokról, amelyeket felvet.

A pálmafákat egyébként is megtizedeli az iparosodás, a klímaváltozás és az élőhely szűkülése, mely az állatfajok életét is befolyásolja – főleg az orángutánét. A WWF adatai szerint óránként 300 futballpályányi esőerdőt pusztítanak el azért, hogy pálmaolajat állítsanak elő.

Az egészséges táplálkozás itt válik nézőpont kérdésévé.

Dr. Oz szerint

4/5 Dr. Oz szerint

A vörös pálmaolaj a következő állítások miatt vált szuperétellé:

  • Serkenti az agyműködést, ezáltal csökkenti az Alzheimer-kór és a demencia más formáinak kockázatát.
  • Javítja az artériák véráramát, és telített zsírsavtartalmának ellenére 40%-kal csökkenti a koleszterinszintet.
  • Egyenesen a májba kerülve felpörgeti az anyagcserét, amivel segít eltávolítani a makacs hasi zsírt.

Az amerikai sztárdoki szerint vaj vagy margarin helyett érdemes használni, s jól bírja a magas hőfokon történő elkészítést.

Mások szerint

5/5 Mások szerint

Táplálkozástudományi szakértők viszont kételyeiknek adtak hangot, mert egyelőre semmilyen kutatás nem támasztja alá az elhangzottakat. Scott Gavura így fogalmazott a Science-Based Medicine című szaklap hasábjain:

  • „Őrültség és szűklátókörűség kijelenteni, hogy a vörös pálmaolaj egészséges vagy hasznos lenne, mivel csak korlátozott mennyiségű adat áll róla rendelkezésre.”
  • „Semmi sem bizonyítja, hogy érdemes táplálék-kiegészítőként fogyasztani a vörös pálmaolajat a karotinoidok és az E-vitamin pótlására.”
  • „Valószínű, hogy a vörös pálmaolaj csupán elenyésző hatással bír az emberi szervezetre.”

Összességében úgy fest, hogy az ellenérvek egytől egyig a bizonyítékok hiányára alapoznak – tehát még bármilyen ítélet születhet.

Próbáld ki nyugodtan, és figyeld a hatást! Csodát azonban ne várj egyetlen „szuperételtől” se…