Tényleg veszélyesek a fitinsavak? Utánajártunk, félned kell-e a hüvelyes zöldségektől és a magvaktól

Írta: ,

Időről időre felröppenek negatív hírek a különféle hüvelyes zöldségekről és a magvakról. Ezek szerint jobb, ha messziről kerüljük ezeket az alapanyagokat. De vajon mi az igazság? Tényleg félned kell ezektől a hozzávalóktól, vagy éppen jobb, ha rendszeresen fogyasztasz belőlük?

Miért problémás a fitinsav?

A fitinsav a leggyakrabban a növények magjában található meg, és a foszfor tárolásáért felelős. Az a legnagyobb gond vele, hogy a szervezetben egyfajta „mágnesként” működik: magához vonzza a pozitív töltésű fémeket, pl. a vasat, a magnéziumot, vagy éppen a cinket, és ennek következtében nem tudnak a szervezetben felszívódni.

Érthető módon ez hátrány, hiszen hiába fogyasztasz célzottan pl. magnéziumot, ha azt fitinsav tartalmú étellel, vagy étel mellett teszed, mert így az anyagok kölcsönhatásba lépnek egymással. A fitinsav az erősebb, a magnéziumot magához vonzza, fitáttá alakítja, és távozásra kényszeríti ahelyett, hogy akár elősegítené a felszívódását.

Ezt a negatív hatást kutatásokkal is igazolták, ugyanis azokban az étrendekben, amelyekben gyakran szerepeltek a hüvelyes zöldségek és a magvak, nagyobb arányban fordult elő vas-, és cinkhiány. Azonban arra még ezek a kutatások sem tértek ki, hogy a vizsgált emberek mennyire voltak egészségesek, volt-e pl. felszívódási problémájuk. Az mindenesetre biztosnak tűnik, hogy a fitinsavnak részben hátrányos hatása van a szervezetre, és emiatt egyesek antitápanyagnak tartják.

Akkor miért esszük ezeket az élelmiszereket?

Természetesen a számos, jótékony hatásuk miatt. Gyakorlatilag nincs olyan egészséges alapanyag, élelmiszer, aminek ne lenne hátrányos oldala, de ezeket a legtöbbször kiválóan kompenzálják a jótékony hatások. Hazánkban alighanem nagyon kevesen vannak azok, akik minden egyes étkezésükhöz fogyasztanak hüvelyes zöldségeket és/vagy olajos magvakat. Ez tehát azt jelenti, hogy az egyéb étkezések során bevitt, pozitív töltésű fémek gond nélkül a helyükre kerülhetnek, és nem fog fellépni a hiányuk.

A fitinsav mellett szól az is, hogy bizonyítottan segít eltávolítani a nehézfémeket a szervezetből, amire bizony mindenkinek nagy szüksége van a mai étrendek mellett. Emellett bebizonyították, hogy antioxidáns hatása is van, tehát nagyon komoly betegségek, daganatos elváltozások ellen is védelmet nyújthat.

Tedd emészthetőbbé!

Fontos megjegyezni, hogy nem mindig szembetűnő, amikor fitinsavat fogyasztunk, ezért okozhat problémát a jelenléte az élelmiszerekben. Pl. nem gondolsz a fitinsavra, mikor eszel egy teljes kiőrlésű péksütit, pedig nem csak a rendszeresen hozzáadott szezám- és lenmag tartalmaz fitinsavat, hanem az is előfordulhat, hogy a finomság maga is maglisztből készült. A gabonákban ugyancsak van fitinsav, ilyen a rizs is, ezért a főfogások is hátráltathatják a felszívódást. Sőt, a kakaó szintén ebbe a csoportba sorolható, úgyhogy a nasik is listásak a felsorolásunkat illetően. Ugyanakkor nem kell túlaggódnod ezt a kérdést, mert ha az alábbiakra ügyelsz, továbbá változatosan és megfelelő mennyiségben étkezel, akkor igen kicsi az esélye annak, hogy bármiben is hiányt szenvedjen a szervezeted.

Nem véletlen, hogy nagyanyáink olyan sokáig áztatták a különféle hüvelyes zöldségeket – ennek egyik pozitív hatása éppen az, hogy csökkenjen bennünk a fitinsav-tartalom. Ezt egyébként nem csak a hüvelyesekkel, hanem a magvakkal is megteheted, utána viszont ajánlatos szárítanod őket, hiszen ázottan nem túl ízletesek.

Ideális módszer a fitinsavak csökkentésére a csíráztatás, vagy éppen a fermentálás, ugyanis a szerves savak is a fitátok lebontását támogatják. Továbbá fordulhatsz az örök csodaszerünkhöz, a C-vitaminhoz, ami nagyban semlegesíti a fitinsav hatását. Elég, ha citromlevet teszel a hüvelyes zöldségekhez, vagy friss saláta mellett ropogtatod az olajos magvakat, és máris sokat tettél azért, hogy az ásványi anyagok és a nyomelemek sokkal könnyebben felszívódjanak.

Képek forrása: 5PH/Depositphotos.comolgamanukyan/Depositphotos.com