Ünnepi kalauz cukorbetegeknek, hogy te se maradj ki a lakomából

Írta: ,

Az ünnepi szezon olykor igazi kihívást jelent a cukorbetegeknek, és sokkal több tervezést igényel, mint azt gondolnánk. A nehéz ételek, ínycsiklandozó desszertek a karácsonyi időszak szerves részét képezik, ugyanakkor számtalan veszélyt tartogathatnak egészségünk szempontjából. Persze ha cukorbetegséggel küzdesz, akkor sem kell lemondanod az ünnepi lakomáról, elég, ha betartasz néhány egyszerű szabályt, és módosítasz egy kicsit a recepteken!

Ellenőrizd a vércukorszintedet!

1/5 Ellenőrizd a vércukorszintedet!

A karácsony a dőzsölés időszaka, melynek következtében vércukorszintünk könnyen megemelkedhet. Ez különösen veszélyes lehet, ha cukorbetegséggel küzdesz, így az ünnepi időszakban még lényegesebb, hogy figyelemmel kövesd a változásokat, és rendszeresen ellenőrizd vércukorszintedet.

A folyamatnak rendszerint semmilyen látható tünete nincsen, bizonyos esetekben azonban rosszulléthez vagy más komolyabb szövődményekhez is vezethet. Ha gyakrabban, vagy a szokásostól eltérő időpontokban étkezel, lehetőség szerint végezz gyakrabban méréseket és tervezd meg előre ünnepi étrendedetVezethetsz akár naplót is, így nyomon követheted, hogy miből mennyit ettél, és hogyan hatottak szervezetedre a különböző fogások. Fontos, hogy a menü megtervezése előtt konzultálj a kezelőorvosoddal!

Mozogj!

2/5 Mozogj!

A testmozgással is sokat tehetsz azért, hogy kontroll alatt tartsd vércukorszintedet és a vérnyomásodat, illetve megakadályozd a testsúlygyarapodást. A sport segít ellensúlyozni a karácsonyi időszak alatt elfogyasztott nagy ételmennyiséget.

Bár az ünnepekkor nem esik túl jól a mozgás, érdemes beiktatni a napirendünkbe az olyan időszakokban is, amikor az átlagosnál többet eszünk.

Az edzés elősegítheti az emésztést is, emellett fokozza az anyagcserét, és csökkenti stresszt. Nem kell több órát az edzőteremben töltened, az is megteszi, ha időnként teszel egy nagyobb sétát a környéken, elmész kocogni, vagy tornázol egy kicsit otthon. Ezekkel a tevékenységekkel máris sokat tettél az egészségedért!

Kímélő főfogások Kép forrása: thepigandquill.com

3/5 Kímélő főfogások

Az egészséges táplálkozás alapja a zöldségekben gazdag étrend, illetve a mérsékelt zsír, só és cukor bevitel. Nincs szükség feltétlenül speciális alapanyagokra vagy radikális átalakításokra, a jelszó azonban mindig a mértékletesség! A karácsonyi fogást könnyedén egészségesebbé és kímélőbbé teheted, ha például leszeded a pulyka bőrét, vagy nem adsz vajat a párolt zöldségekhez.

Ügyelj a következő arányokra: Töltsd meg a tányérod legalább felét olyan zöldségekkel, mint a sárgarépa, a bab, illetve a brokkoli, egynegyedét keményítőtartalmú élelmiszerekkel, megint egynegyedét pedig sovány húsokkal pakold meg. Lehetőség szerint a halászlevet fogyaszd kenyér és tészta nélkül, a süteményekből pedig csak módjával csipegess. Az interneten számtalan alternatív recept áll rendelkezésedre, melyek segítségével te is elkészítheted saját alacsony szénhidrát- és cukortartalmú menüdet!

Alkohol Kép forrása: tumblr, crushculdesac

4/5 Alkohol

Mielőtt alkoholt fogyasztanál, konzultálj az orvosoddal, hogy biztonságos-e, mivel az alkohol megzavarhat bizonyos gyógyszeres kezelést!

Az inzulin és néhány cukorbetegeknél is alkalmazott gyógyszer szedése mellett az alkohol hipoglikémiát idézhet elő, melynek során a vércukorszint veszélyes mértékben lecsökken.

Amennyiben fogyaszthatsz alkoholt, ügyelj mindig arra, hogy ne lépd át az előírt mértéket, valamint sose igyál alkoholt üres gyomorra!

Ne legyél éhes túl sokáig!

5/5 Ne legyél éhes túl sokáig!

Fontos, hogy sose menj üres gyomorral a karácsonyi partira, ilyenkor ugyanis gyakran előfordul, hogy várni kell a vendégekre, és nem készül el időben a menü.

Ha sokáig vagy éhes, önkéntelenül is gyorsabban és többet fogsz enni.

Ennek megelőzésére jó megoldást jelenthet, ha még vacsora előtt magadhoz veszel valamilyen egészséges rágcsálnivalót; ezzel megakadályozhatod a farkaséhség kialakulását, és a vércukorszintedet sem bolygatod meg.

Emellett érdemes étkezés előtt meginni egy nagy pohár vizet, ami eltelít, és így kontroll alatt tartja az étvágyad.