Túl sok húst eszünk? Amit a fehérjékről mindenkinek tudnia kellene

Írta: ,

Azt már mindenki tudja, hogy fehérjékre szükségünk van sőt, sok diéta, életmód a fehérjéket preferálja leginkább. Azonban az emberek fejében él két tévhit, melyek szerint fehérjéhez csak és kizárólag állati eredetű termékekből lehet hozzájutni és nem is lehet velük túlzásokba esni. Ez így önmagában egyáltalán nem igaz... Lássuk most a legfontosabb tudnivalókat a fehérjékről!

Ha az állati eredetű táplálék annyira alapvető, hogyan maradhat életben egy vegán?

Akik vegetáriánusok, azok nem fogyasztanak húst, ellenben esznek tojást, tejtermékeket, tehát sokkal könnyebben biztosítják szerveztük számára a fehérjeszükségletet. A vegánok azonban semmilyen állati eredetű élelmiszert nem esznek, így semmilyen tejterméket, tojást sem fogyasztanak (de még mézet sem). Akkor hogyan tudnak egészségesek maradni és megfelelő edzés mellett csodálatos izmokat növeszteni? Ennek a magyarázata igen egyszerű: a tévhitekkel ellentétben minden növény tartalmaz fehérjét, tehát nem csak az állati eredetű termékekből juthatunk hozzá a szükséges fehérjéhez.

Ami mégis utóbbiak mellett szól, az az, hogy az állati fehérjék komplettek, tehát az összes aminosavat (a fehérjék aminosavakból épülnek fel) tartalmazzák, így hatékonyan fel tudja őket használni a szervezet. Ugyanakkor az állati fehérjék ellen szól, hogy a testünk nehezen birkózik meg velük, egyáltalán nem könnyű az emésztésük, és meglehetősen sok melléktermék keletkezik akkor, ha valaki húsból próbálja fedezni a fehérjeszükségletét. Ez főleg akkor igaz, ha az illető szinte húson él, és alig-alig eszik más típusú ételeket. Fontos megjegyezni azt is, hogy egy átlagos ember jelenleg sokkal, de sokkal több fehérjét visz be a szervezetébe, mint kellene – ez elsődlegesen a túl sok hús fogyasztásának tudható be.

A WHO ajánlása szerint a napi ajánlott fehérjebevitel 0,8 gramm/testsúlykilogramm, ami egy 60 kilós nő esetében csupán 48 gramm.


Tisztázni kell azt, hogy ez az ajánlott mennyiség, amit annak kell bevinnie, aki teljesen hétköznapi és átlagos életmódot folytat. Nyilvánvaló, hogy aki sportol, izmot szeretne építeni, vagy aktívabban él, annak több fehérjét kell bevinnie a szervezetében, de semmiképpen sem annyit, amennyit manapság fogyasztunk, vagy amennyit a „szakértők” preferálnak.

A túl sok fehérje roppant módon megterhelő a szervezet kiválasztó rendszerére nézve, és számtalan civilizációs betegség melegágya. A fehérje tehát alaposan „túlbecsült fogalom”, már csak azért is, mert összesen 9 olyan aminosav (fenil-alanin, hisztidin, izoleucin, leucin, lizin, metionin, treonin, triptofán, valin) létezik, amit a szervezetünk nem vagy nem kellő mértékben tud előállítani – csupán ezeket kell kívülről pótolnunk. Tehát ajánlott, de messze nem muszáj egyszerre mind a 22 aminosavat bevinnünk a szervezetünkbe, ahogy azt a húsfogyasztás, vagy más, állati eredetű termékek fogyasztása során tesszük.

Mindezek ellenére meg kell jegyeznünk, hogy a fehérjére iszonyú nagy szükségünk van, és önmagában csak azért, mert valaki vegán, vagy vegetáriánus, még nem lesz egészséges (akkor sem, ha a WHO által is elismert tény, hogy a vegán életmód jelenleg a legegészségesebb életforma, amit választhatunk).


Ezeket az életmódokat pontosan ugyanolyan könnyű rosszul folytatni, ami hiánybetegségekkel és sok már problémával jár. Pl. rengeteg chips, keksz, csoki pont úgy mentes az állati eredetű termékektől, mint a zöldségek, gyümölcsök. Ha valaki előbbieket preferálja, vagy nem ügyel a komplettálásra, a változatos étkezésre, akkor pontosan úgy hiánybetegségekkel és komoly problémákkal kell szembenéznie, mint ahogy azoknak az embereknek, akik finomított szénhidráton és húsféléken élnek.

Komplettálás a valóságban

Arról még nem beszéltünk, hogyan épül be a növényi fehérje a szervezetbe. Bár vannak teljes értékű, természetes növényi alapanyagok, és „mesterségesek” is (pl. a vegán, növényi fehérjeturmixok ilyenek), az állati termékeket mellőzőknek alaposan meg kell ismerkedniük a komplettálással.

A komplettálás nem más, mint az alapanyagok megfelelő összepárosítása annak érdekében, hogy az összes aminosav bekerüljön a szervezetbe, és ott teljes fehérjévé alakulva fel tudjuk használni.


Bár ez elsőre bonyolultnak tűnik, igazából nagyon könnyű belejönni, ugyanis egyáltalán nem nehéz megjegyezni az alapokat. Ráadásul a bölcs szervezetünk nem csak előállítani képes az aminosavakat, hanem hosszú ideig raktározni is, ezért egy változatos és kiegyensúlyozott étrend mellett senkinek sem kell félnie a hiánybetegségektől (függetlenül attól, milyen étrendben hiszünk).