6 teatípus, 6 aroma, 6 hatás – Ez a tea illik a leginkább a személyiségedhez

Marity Mira
Írta: ,

Mindegy, hogy mézzel vagy kandiscukorral, citrommal vagy tejszínnel, de egy biztos: télidőben nincsen jobb egy finom, forró teánál. Az illata belekúszik az orrunkba, az aromája átjárja a bensőt, és az embernek egyenesen jókedve kerekedik, ahogyan melengeti a zimankótól elgémberedett ujjait a bögre falán átszűrődő meleg.

A tea évezredes diadalútját nem tudja megtörni semmi, erről árulkodik az a tendencia, hogy egyre többen cserélik le a kávét a jóval kedvezőbb élettani hatású forró italra. Persze nem minden tea, ami annak látszik.

Az eredeti tea ugyanis egy bizonyos növény leveléből, a Camellia sinensis-ből származik, ezért csak négyféle autentikus változata van: fekete, zöld, fehér és oolong.

Minden más csak valamilyen növény gyökeréből, szárából vagy virágából, illetve gyümölcséből készített főzetnek számít. Tehát a herbáriumokból és gyümölcsökből készített forró ital nem „igazi" tea, hiába hívják annak.

Életerőt kortyolgatsz vele

Minél kevésbé oxidált vagy fermentált egy tea, annál több egészségügyi előnye van. A tealevelekben egyedi flavonoidokat tartalmazó antioxidánsok vannak, ezek közül a legerősebb az EKGC fitovegyület, vagyis az epigallocatechin gallát, ami pajzsként erősíti az immunrendszert, és gátolja a szabadgyökök elburjánzását. Az összes teában – a feldolgozási folyamattól függően – van koffein és theanin, amely fokozza a mentális éberséget, ám kevésbé terheli meg az érrendszert, mint a kávéban található mennyiség.

Fehér tea

Ez a fajta tea megy át a legkevesebb feldolgozáson. A cserje gyenge hajtásait csak szárítják, így nem történik oxidáció. A legtöbb gyógyhatású polifenol bennemarad, ennek a növényi vegyületnek pedig jelentős szerepe van a rákmegelőzésben. A fehér tea energizál, serkenti a szellemi és fizikai vitalitást. A benne található katechinek olyan antioxidánsok, amelyek növelik a szervezet azon képességét, hogy tüzelőanyagként zsírt égessenek, ez pedig javítja az állóképességet.

6 teatípus, 6 aroma, 6 hatás – Ez a tea illik a leginkább a személyiségedhez

Zöld tea

A zöld teáknál sincs oxidáció, a leveleket hőkezelik, gőzölik vagy pörkölik. A levelet a növény magasabb részeiről szedik, így több klorofillt és aminosavat tartalmaz. A zöld teáról tanulmányok és kísérletek bizonyították, hogy szerepe van a daganatos betegségek megelőzésében. További áldása, hogy zsírégető hatású és megakadályozza az artériák eltömődését. Hatóanyagai ellensúlyozzák az agyban az oxidatív stresszt és csökkentik az idegrendszeri rendellenességek rizikóját. Az egyik legkedveltebb variánsa a matcha tea.

Oolong tea

Ezt a teát szárítás és részleges oxidálás során állítják elő. Állatkísérletek igazolták, hogy az oolong fogyasztása csökkentette az LDL koleszterinszintet, és a trigliceridszintet is karbantartja. A dietetikusok szerint az oolong tea rendszeres fogyasztása kedvező hatással van az emésztőrendszerre és csökkenti a metabolikus szindróma kockázatát. Az egészséges diéták és fogyókúrák hatékony kiegészítője lehet ez a borostyánszínű ital.

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció