Így érheted el, hogy kevesebb szemetet egyél - Minden falatod legyen egészséges!

Írta: ,

Ha te is úgy érzed, hogy csökkentened kellene az egészségtelen ételek fogyasztását, akkor érdemes betartanod az alábbi praktikákat. Nem csak az számít ugyanis, hogy mennyi tápláló finomságot fogyasztasz, az is sokat nyom a latban, ezek mellé mennyi, az egészségedre káros étel kerül a tányérodra.

Egyszerűen hagyd ott a boltban Kép forrása: unsplash

1/4 Egyszerűen hagyd ott a boltban

A legjobb praktika, ami garantáltan működik is, ha egyszerűen nem veszel egészségtelen készételeket, illetve olyan alapanyagokat, amik károsak, hizlalóak. Otthon, amikor nem lát senki, nagyon könnyű elcsábulni, és sokkal többet enni, mint kellene, ráadásul messze nem egészséges alapanyagokból. Éppen ezért kell különösen arra figyelned, hogy ne tömd meg a szekrényedet és a mélyhűtődet olyasmivel, amiről tudod, hogy nem lenne szabad megenned.

Ez nem azt jelenti, hogy semmilyen nassolnivalót ne tarthatnál otthon, pl. száműznöd kellene a kakaót, vagy akár az édességet az otthonodból. De ezeknek a megfelelő alternatíváit lenne érdemes hazavinned: kakaóból a cukrozatlan, magas kakaóvaj tartalmút válaszd, édességből pedig inkább a magvakból és gyümölcsökből álló, préselt szeleteket.

2/4 Rendszerezd az otthoni készletet

Ha hiszed, ha nem, már arra vonatkozóan is készítettek felméréseket, hogy a hűtő mely részeire érdemes helyezni az egészséges fogásokat, tehát azokat, amikből többet szeretnél fogyasztani. Ez alapján érdemes az alsó dobozba tenni az egészségtelen alapanyagokat, felülre, szemmagasságba pedig azokat, amiknek gyakrabban kellene az asztalodra kerülnie.

Ezt az alapelvet követheted a nassolós részlegen, és az éléskamrádban is.

A legjobb persze, ha a korábbiaknak megfelelően inkább nem viszel haza egészségtelen alapanyagokat, de ha mégis megteszed, fontos, hogy ne halmozz fel belőlük komolyabb készletet. Valamiből az utolsót megenni sokkal „nehezebb”, mint kivenni egyet a több tíz, vagy akár száz finomság közül.

Utóbbi esetén sokan szemet hunynak a nassolás, étkezés fölött, mintha az meg sem történt volna, de ez természetesen nincs így. Emiatt jó, ha nincs otthon túl nagy tartalékod és választékod: nem csak helyet takarítasz meg általa, hanem egyúttal arra is figyelsz, hogy ne kerüljön túl gyakran egészségtelen étel a tányérodra.

3/4 A jóból vegyél nagyobb kiszerelést

Sajnos a legtöbb egészségtelen ételre jellemző, hogy a túlfűszerezés és az ízfokozók miatt nem tudjuk őket letenni, és nemes egyszerűséggel addig eszünk belőlük, amíg van. Ha ezekből vásárolsz nagy kiszerelésűt, sokáig „rágódhatsz” az egészségtelen ételeiden, ha kis kiszerelést veszel, akkor pedig ráfizetsz, hiszen több pénzt hagysz ott a boltban és zavarni fog, hogy gyűlik a szemetesben a műanyag hulladék.

Helyette próbáld a nagyobb kiszerelésű, egészségesebb, olcsóbb és környezetbarát finomságokat választani. Ezek mellett dönts: zöldségek és gyümölcsök friss és fagyasztott verzióban, tanyasi friss húsok, natúr tejtermékek, magok, müzlik, hüvelyesek, gabonák, egészséges nassolnivalók.

Inkább később edd meg, mint előbb Kép forrása: unsplash

4/4 Inkább később edd meg, mint előbb

Természetesen nem azt mondjuk, hogy éheztesd ki magad, hiszen annak semmilyen jótékony egészségügyi vonzata nem lesz. Azonban szintén működő praktika, ha későbbre halasztod az adott finomság elfogyasztását. Ez azt jelenti, hogy amikor megkívánsz valamit, amit szerinted nem lenne helyes megenned, akkor döntsd el fejben, hogy csak később fogod megbontani a csomagot, vagy máskor veszed meg a boltban. Helyette válassz valamit, ami sokkal egészségesebb, és jobbat tesz a szervezetednek!

Nem túl szerencsés ötlet, hogy nem eszel semmit, mikor megkívántál pl. egy zacskó chipset, hiszen ennek úgyis az a vége, hogy farkaséhes leszel, és befalod a chipset, meg minden mást, amit találsz. A praktika lényege az, hogy helyettesítsd az egészségtelen fogást valamivel, amivel jól tudsz lakni, és amitől nem lesz bűntudatod.

Ha eltelik 1-2 óra, és még mindig őrülten kívánod azt a fránya chipset, hát egyél belőle egy keveset!  De nagyon jó esély van rá, hogy addigra elmúlik az éhségérzeted, a korábban fogyasztott étel kellően eltelített, feltöltötte a raktáraidat, és még az egészségtelen nassolást is elkerülted, szóval jól fogod érezni magadat – ezt pedig nem is akarod majd elrontani!