Több feldolgozott ételt eszel, mint gondolnád

Írta: ,

Ártalmatlannak tűnik az a light gyümölcsjoghurt a polcon, ugye? Pedig nem az – tele van cukorral, és a light csak a zsírtartalomra vonatkozik. Ha nem vagy tisztában azzal, melyik jelzés mit jelent a termékeken, sokkal több feldolgozott ételt vihetsz a szervezetedbe, mint gondolnád – ezzel pedig növeled a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és az elhízás kockázatát.

Becsapós ételek Kép forrása: copenhagencakes.com

1/4 Becsapós ételek

Még annak is nehéz egészségesen élnie, aki egyébként elszánt, és figyelni szeretne, mit visz be a szervezetébe.

A gyártók hajlamosak becsapni a vásárlókat a „cukormentes”, „zsírszegény” és „light” feliratú termékekkel – egyik feltétel teljesülése ugyanis magával hozza a másik teljes figyelmen kívül hagyását. Tehát ha valami cukormentes, jó eséllyel tele van transzzsírral, ha pedig zsírszegény, úgy telenyomják cukorral, hogy többre mennél vele, ha kiskanállal eszegetnéd magában a kristálycukrot.

Kutatások bizonyítják, hogy az amerikaiak nagy része brutális mennyiségű feldolgozott ételt eszik – és valószínűleg a magyarok sem különbek.

Becsapós feldolgozott ételek Kép forrása: buzzfeed.com

2/4 Becsapós feldolgozott ételek

A BMJ Open tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a megkérdezett amerikaiak egy átlagos 2070 kalóriás étrend során elképesztő mennyiségű feldolgozott ételt visznek be – a napi bevitel 58 százaléka ilyen ételekből áll.

A feldolgozott ételek azok, amelyekben rengeteg az E-tartósítószer, és sok zsírt, cukrot és egyéb egészségtelen anyagokat tartalmaznak, mindezt relatív kevés hasznos tápanyagtartalommal.

Az ilyen ultra-feldolgozott ételekből nyert cukor az elfogyasztott kalóriák 21 százalékát tette ki – még azoknál az embereknél is, akik általában figyelnek arra, mit esznek.

3/4 Miért eszünk ilyeneket?

Mitzi Dulan dietetikus szerint az emberek azért nyúlnak az ilyen gyorsan elkészülő, borzasztóan feldolgozott ételek után, mert a felgyorsult életvitelükhöz ezek passzolnak a legjobban. Nem szeretünk már ételeket készíteni, csak gyorsan és azonnal enni akarunk, ha megéhezünk.

Még akkor is könnyű belefutni az ilyen túlságosan feldolgozott ételekbe, ha egészségesen próbálunk táplálkozni, pontosan azért, amit korábban említettem: a zsírszegénység a cukorszint, a cukormentesség a zsírtartalom kárára változik.

Mindenben túl sok a cukor, a zsír, a só – ez a szentháromság pedig tökéletes belépő a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek és a kóros elhízás világába.

Mit tehetünk? Kép forrása: floatingkitchen.net

4/4 Mit tehetünk?

Mivel a gyártókban nem igazán bízhatunk meg, szükségünk van egy kis leleményességre – muszáj elolvasnunk, mit tesznek az ételbe, amit megeszünk.

Így ugyan tovább tart a vásárlás, de biztosak lehetünk benne, hogy nem eszünk olyat, ami túlságosan fel van dolgozva – ha valamiben túl sok az E-szám, vagy a szódiumtartalom az egekbe szökik, inkább rakjuk vissza a polcra.

A light termékekben is ügyeljünk a zsír- és cukortartalomra: cukrozott gyümölcsjoghurt helyett például érdemes natúr zsírszegény joghurtot és valódi gyümölcsöt venni – még finomabb is, és biztosan tudod, mi van benne.