Tippek, hogy több halat egyél: a sütéstől a turmixolásig

Írta: ,

Magyarország a halfogyasztási lista végén kullog, sajnos sokkal kevesebbet fogyasztunk ebből a nagyszerű élelmiszerből, mint az ildomos lenne. Az orvosok ajánlása szerint hetente legalább egyszer, de inkább kétszer ki kellene váltanunk a főétkezésünket a hal segítségével. De hogyan?

A filé, amit mindenki ismer

1/5 A filé, amit mindenki ismer

A már-már klasszikus és az egyik legegyszerűbb mód arra, hogy halat fogyasszunk, ha filét vásárolunk.

A szeletekkel könnyű bánni, az esetlegesen meglévő szálkákat villámgyorsan eltávolíthatjuk, ráadásul a filé a hal legfinomabb része. Az elkészítés is egészen egyszerű: sózzuk, borsozzuk a hal két oldalát, majd pár csepp olívaolajon süssük egy-két percig.

Ezután ízlésünknek és diétánknak megfelelően fogyaszthatjuk zöldségekkel, salátával, vagy akár burgonyával (kínálhatunk hozzá egy szelet citromot is). 

Az elkészítési módnak köszönhetően a filé megsütése nem csupán kalóriaszegény, hanem az egyik legegészségesebb változat is, hiszen a hús keveset van hőhatásnak kitéve, ízét csak önmagának és a fűszerezésnek köszönheti.

Az olajban sült változatok

2/5 Az olajban sült változatok

Ez az elkészítési mód már nem a legjobb választás, hiszen a forró olaj és a fehér liszt eleve jelentős mértékben csökkenti a hal jótékony hatásait.

Persze, még mindig jobb, ha időnként legalább ily módon leváltjuk a nehéz vörös húsokat halra, mintha soha nem kerülnének asztalra.

Ugyanakkor ezt a megoldást érdemes háttérbe szorítani, illetve egészséges formában kivitelezni.

Azok a lisztek, olajok, amik a szervezetre nem gyakorolnak káros hatást, a panírban, sütésben is helyet kaphatnak, így akkor sem kell rosszul éreznünk magunkat, ha mégis a rántott változat mellett voksoltunk.

A kevés (nem fehér) lisztben megforgatott, pirospaprikával megszórt hal egyébként egészségesebb lehet a hagyományos változatnál, de erre a célra válasszunk filét, így nagyon kevés olaj is elegendő lesz a sütéshez.

Egészben sült halak

3/5 Egészben sült halak

Szerencsére azoknak sem kell lemondaniuk a halakról, akik jobban szeretik az egészben sült változatokat, és így is igyekeznének megőrizni az egészségüket.

Számukra ugyancsak rengeteg alternatíva létezik, hiszen akár a só bundában elkészített, akár az egyszerűen alufóliában megsütött halak is tökéletesen egészségesek. Utóbbi esetén csepegtessünk kevés olívaolajat az alufóliára, a megtisztított halat sózzuk, borsozzuk.

Fektessünk az olajra a zöldségköretnek szánt finomságokat, majd helyezzük rá a halat. Tovább ízesíthetjük zöldfűszerekkel, például tökéletes választás a kapor.

Ezt követően hajtsuk fel az alufóliát, majd sütőben pároljuk puhára. A sütés utolsó szakaszában nyissuk ki a fóliát és a halat grillezzük ropogósra.

Nem csak főétel lehet

4/5 Nem csak főétel lehet

Sokan az ötletelés során csak és kizárólag a főétkezésre koncentrálnak, pedig a halak a többi időpontban is megfelelőek lehetnek, kiválóak uzsonnára, vagy akár vacsorára is.

Tökéletes példa erre a szendvicskrém, amiből számtalan változat elkészíthető, így a hal akár a család kedvencévé is kinőheti magát.

A szendvicskrémhez jellemző módon konzervhalat (főleg tonhalat, de a szardínia is jó lehet), majonézt, tejfölt, hagymát és fűszereket adnak.

Turmixolás után akár azonnal lehet fogyasztani, tökéletesen illik a ropogós magvas pirítósok és a friss zöldségek, esetleg a csírák mellé.

A konzervhal vásárlásánál egyébként érdemes kerülni az olajban eltett változatokat, a saját lében, sóval tartósított típusok jóval egészségesebbnek bizonyulnak.

Még több hal

5/5 Még több hal

Nem mindenki szereti a halászlevet, de aki mégis kedveli, az is sajnos túlságosan keveset fogyaszt belőle.

Pedig ezt az egészséges levest egyáltalán nem jó ötlet csak és kizárólag karácsonykor fogyasztani, sokkal gyakrabban az asztalra kerülhetne.

Ugyancsak nem mindenki imádja a tenger gyümölcseit, holott ezek a fehérjében dúskáló, különleges finomságok szintén hozzájárulhatnak a változatos táplálkozáshoz és az egészség megőrzéséhez.

Kiválóak a mártogatósokhoz, de nagyszerűek a különféle tészták mellé, akár chilis, akár tejszínes-fokhagymás öntettel párosítva.

Különféle rizottókhoz is társíthatjuk őket, de a klasszikus és ízletes paellát is elkészíthetjük otthonunkban, sőt, akár a házi pizzát is felpörgethetjük időnként néhány kagylóval, garnélával, tintahalkarikával.