Táskában érlelődött először: érdekességek a sajtról

Írta: ,

Ha elolvasod cikkünket, megtudhatod, hogyan fedezték fel a sajtot, mióta fogyasztják az emberek, és egészséges táplálék-e.

Régóta létezik

Tudtad, hogy a sajt ősi táplálék? Az egész világon ismerik, több száz féle létezik belőle. Már az ókorban is készítettek és fogyasztottak az emberek sajtot. A tej minden fontos alkotórészét tartalmazza koncentrált formában.

Biológiai értéke fajtától függően változik. Alapja a fehérje, amely esszenciális aminosavakat tartalmaz, és csak táplálkozással tudjuk bevinni a szervezetünkbe, így a sajtnak a betegek diétájában is fontos szerepe van. 

Sajt a táskában

Állítólag egy arab nomád a felfedezője. A nomád tejet töltött a nyeregtáskájába, hogy majd az legyen a tápláléka az úton, amíg áthalad a sivatagon. Amikor már nagy utat megtett és megállt, mert éhes és szomjas volt. Leoldotta a nyeregről a táskát, és amikor kinyitotta, ámulva vette észre, hogy a tej vizes folyadék és kemény sajtdarabkák elegye lett.

A táskát egy fiatal állat gyomrából varrták, így alvasztó enzimet tartalmazott, ettől érlelődött meg a sajt a nap forróságától és a ló mozgásától. Valóban minden feltétel adva volt a sajt keletkezéséhez, ugyanis a tejet magas hőfokon fertőtlenítik, majd oltóenzimet és speciális baktériumtenyészetet adnak hozzá, majd érlelik. 

Egészséges zsírsavak

Akkor jó a sajt, ha többféle típusú zsírsav is megtalálható benne. Ezek védelmet biztosítanak a betegségekkel szemben. Alig fordul elő benne szénhidrát, mert a tejben lévő tejcukor tejsavvá alakul át az érlelés közben, ezért a laktózérzékenyek is fogyaszthatják. A nagylyukú sajtokban egyáltalán nincs tejcukor. A laktóztartalomra hatással van az érlelés időtartama. 

B-vitamin és kalcium

B-vitamin tartalma nagyon jelentős, általában minél tovább érlelik, annál több lesz benne. A B-vitamin nyugtatja az idegrendszert, ezért tartós stressz esetén érdemes sajtot enni. Fogyasztása védelmet ad a csontritkulással, a szív- és az érrendszeri betegségekkel szemben is.

10 dkg Pannónia sajtban egy kicsi még több kalcium is van a napi szükséges mennyiségnél. A szervezet a tejből és a tejtermékekből könnyebben veszi fel a kalciumot, mint más élelmiszerekből. Erősíti a csontokat, segít megelőzni a csontritkulást.

Vegetáriánusoknak, fogszuvasodás ellen

Mivel jó fehérjeforrás, vegetáriánusok számára is fontos és fogyasztható táplálék. Véd a fogszuvasodás ellen. Hátránya, hogy egyes sajtféleségekben sok a telített zsírsav (pl. a cheddarban), és arra hajlamosaknál migrént és más allergiás reakciókat okozhat. 

Véd a fogszuvasodástól, mert akadályozza a fogzománcot megtámadó savak képződését. Ha étkezés után még egy darabka sajtot is elfogyasztasz, akkor a káros baktériumok fele elpusztul. Nem szükséges lenyelned, ha a kalóriabevitelt nem akarod tovább növelni, mert a védelem már rágáskor létrejön. 

Zsírtartalom

A telített zsírsavakat tartalmazó zsírok nagy mennyiségben emelik a koleszterinszintet, ami közelebb visz az érelmeszesedés, szívinfarktus és agyvérzés kialakulásához. A kemény sajtok (pl. trappista, parmezán, cheddar) zsírtartalma magasabb, míg a lágy sajtoké (pl. brie, camembert) alacsonyabb. A ricotta zsírtartalma csupán 11 százalék. 

Vannak, akiknél a sajtfogyasztás allergiás rohamot vált ki, és például migrént, ekcémát okoz. A friss kecske- és juhsajtok esetében ez ritkább, mint a tehéntejből készült sajtoknál. Általában a kéken erezett sajtok (pl. gorgonzola, stilton),  illetve a cheddar és a gruyere okoznak egyeseknél fejfájást.