Táplálkozási tippek a pihentető alvásért

Írta: ,

Ha tudnád, milyen ételek és italok segítik elő a pihentető alvást, vajon őket választanád? Sőt, szívesen kiiktatnád azokat, amelyek hátráltatják? Hát persze, hiszen nincs is jobb, mint két legyet ütni egy csapásra: jóllakni a finom falatokkal, aztán pedig örülni a megfelelő mennyiségű és minőségű szundításnak!

Ne éhezz esténként!

1/5 Ne éhezz esténként!

Persze, éhezni sohasem egészséges, ha viszont az esti órákban teszed, még jobban kiszúrsz a szervezeteddel.

Ésszerű fogyókúrás tippnek tűnik ugyan, hogy iksz – általában hat – óra után már bánj csínján az étkezéssel, mert az alvás közben lelassuló anyagcsere kedvezhet a zsírraktározásnak.

Valójában viszont éppen attól válik lomhává a metabolizmusod, ha nem viszel be három-négyóránként valamilyen hasznos tápanyagot. Arra buzdítunk tehát, hogy amennyiben jólesik, lefekvés előtt egy-két órával is egyél valamit.


Tudtad? 7 szokás, ami csúfot űz az anyagcseréddel


Fontos, hogy a készételek és a hagyományos nassolnivalók nem tartoznak az ilyenkor kívánatos „könnyű és tápláló” kategóriába.

Válassz zöldséget, gyümölcsöt, zsírszegény tejterméket, illetve teljes kiőrlésű gabonát – kis mennyiségben!

Hagyd el a nehéz ételeket!

2/5 Hagyd el a nehéz ételeket!

Vagy ha képtelen vagy ellenállni a magyar konyha tradicionális remekeinek, legalább ne vacsorára időzítsd őket!

A legfontosabb, hogy délutáni óráktól kezdve lehetőleg már semmi olyat ne majszolj, ami sok telített zsírsavat, illetve transzzsírt tartalmaz.

A kövér húsok, valamint a bő olajban kisütött finomságok egytől egyig ebbe a kategóriába tartoznak.

Sőt, a hagyományos módon rántott zöldségek is – hiába próbálod valóságos elméletrendszerrel alátámasztani, hogy a bundás karfiol szinte kalóriamentes vegetáriánus étkezés.

A nehéz, fűszeres ételek sajnos megterhelik az emésztőrendszert, így akadályozzák a természetes alvásciklus mélyebb szakaszainak fenntartását.

A triptofán ereje

3/5 A triptofán ereje

Bizonyára hallottál már róla, hogy egy bögre meleg tej valóságos csodaszerként segít az elalvásban. Az összefüggés hátterében az áll, hogy a tejtermékek triptofánt tartalmaznak, s ez a vegyület elősegíti az álomba merülést.

Gazdag triptofánforrás még például a banán, a méz, a tojás, a pulyka, valamint bármelyik olajos mag. Érdemes ezeket ügyesen elosztva becsempészni a mindennapi étrendedbe – de vigyázz, mert a túlzott fogyasztás révén könnyen áteshetsz a ló túloldalára!

Ha ünnepek alkalmával nálatok is szokott egész pulyka kerülni az asztalra, tudod, milyen álmos és bágyadt mindenki utána…

Persze, álmatlanság ellen jobb, ha nem a pulykával próbálkozol, hiszen bizonyos gyógynövényekkel, például macskagyökérrel, komlóval vagy citromfűvel hízásveszély nélküli altató hatást érhetsz el.

Koffein – ésszerűen

4/5 Koffein – ésszerűen

A világért sem óhajtunk lebeszélni a reggeli kávédról – már csak azért sem, mert tudjuk, hogy a nap indulásakor sokakat az tartja életben.

Aligha meglepő azonban, hogy a nap során különböző forrásból érkező koffein megnehezítheti az esti elalvást, továbbá a természetes alvásciklus kibontakozását.

Ne feledd, hogy az erős feketén kívül a könnyű kapucsínó, a kávé, a tea és a kóla is tartalmaz élénkítő anyagot, így egyiket sem szerencsés a tervezett lefekvés előtti hat órán belül fogyasztanod.

Arra is figyelj, hogy más időpontban napi egy-két kávé még akár kifejezetten egészséges is lehet, ennél több már jócskán ártalmas a szervezeted működésére!

Ne alkohollal lazíts!

5/5 Ne alkohollal lazíts!

Tény, hogy egy pohár bortól gyorsabban álomba merülhetsz, ám ezért több felületes alvással kell fizetned, így könnyen előfordulhat, hogy „mosott rongy” szindrómával ébredsz.

Az esti italozás a nyugtalan pihenés mellett éjszakai izzadással, fejfájással és rémálmokkal is járhat, amelyek sajnos függőség kialakulása esetén elvonási tünetként még a leszokás idején is kísérthetnek.

Ha odafigyelsz, hogy naponta legfeljebb egy egységnyi alkoholt vegyél magadhoz – lehetőleg a kora esti órákkal bezárólag –, és ennek a betartása mellett is van hetente legalább egy szeszmentes napod, biztos lehetsz benne, hogy a minőségi fogyasztás nem akadályozza az éjszakai regenerálódási folyamatot. 

A fentiek fényében neked min lenne érdemes változtatnod?