Ez az oka, hogy stresszevő vagy – Segítünk leszokni

Bodnár Alexa
Írta: , Frissítve:

A legtöbbünknek vannak olyan időszakai az életében, amik jobban megviselik, stresszesebbé válik tőle. Ezek tarthatnak rövid időn át, de akár hosszabb szakaszok is lehetnek - például egy stresszesebb munkahely. Sokan hajlamosak arra, hogy a feszültség hatására úgynevezett stresszevésbe fogjanak. Ha téged is érint a stresszevés, akkor elmondjuk, mi ennek az oka, és hogyan küzdheted le.

A fő ludas a hormonszinted

A fokozott stressz hatására megnövekedik a szervezetünkben az úgynevezett kortizol hormon szintje, amely növeli az étvágyat. Ugyan ezekben a helyzetekben valóban éhesek vagyunk, ám az ételt és az evést inkább egyfajta elterelő hadműveletként kezeljük, amely elvonja a figyelmünket a valós problémáról, ami a stresszt kiváltotta.

Ahogy sokaknak például alkoholra, drogra, esetleg a kedvenc sorozata folyamatos nézésére van szüksége ahhoz, hogy megküzdjön a problémáival, úgy a stresszevőknek az étel jelenti a menekülőutat.

Bizonyos ételek elfogyasztása hasonlóan hathat az agyra, mint a drogok - ez főként a szénhidrátok és a cukor fogyasztására igaz, amelyek az agy jutalomközpontját mozgósíthatják, növelve a dopamintermelést, amely elégedettséggel, boldogságérzettel töltheti el a szervezetünket. Azonban ahogy az alkohol vagy a drogok, úgy a stresszevés is szokássá, függőséggé válhat, amelyet nehéz lehet abbahagyni. Adunk néhány tippet is ahhoz, hogyan érdemes megküzdened vele.

Ezek az okai, hogy stresszevő vagy - Így állj le vele!

Kép forrása: Milkos/depositphotos.com

Hogy szokhatsz le a stresszevésről?

Az első és legfontosabb, hogy megtanulj különbséget tenni a valódi és az érzelmi éhség között, hogy tudd, mikor van szüksége igazából üzemanyagra a szervezetednek. Ugyan az éhségérzet a többségnél másképp jelentkezik, és nincs biztos recept a felismerésére, abból tudsz rá következtetni, hogy milyen a fizikai és a szellemi állapotod. Az üres, korgó has jó kiindulási alap, akárcsak az alacsonyabb energiaszint és a fejfájás.

A stresszevés helyett azokban az esetekben, amikor nem is vagy valójában éhes, érdemes azzal próbálkoznod, hogy lenyugtatod magad - hiszen az éhséget ilyenkor az érzelmi zaklatottság váltja ki.

Ehhez jó módszer, ha felhívsz egy barátot, kimész a kertbe szívni egy kis friss levegőt, vagy meditálsz egy rövid ideig. Az éhségérzetet csillapíthatod egy kis folyadékkal, ha lassan kortyolgatva megiszol egy pohár hideg vizet vagy egy csésze nyugtató teát.

Ha maga a rágás nyugtat meg, akkor érdemes rágógumival próbálkoznod, de szépen lassan le is szoktathatod magad róla, ha mindig egy adag olajos magvat rágcsálsz el ilyenkor - fokozatosan egyre kevesebbet. Hogy ne törjön rád túl gyakran az éhség, érdemes egészséges életmódot folytatnod: rendszeresen edzened, tápanyagokban gazdagon étkezned, legalább napi 7-8 órát aludnod, hogy a szervezeted a megfelelő módon funkcionálhasson.

Ezek az okai, hogy stresszevő vagy - Így állj le vele!

Kép forrása: GaudiLab/depositphotos.com

Az étkezéseidre is érdemes különösen odafigyelned, hogy mindig egészségesen táplálkozz, naponta többször egyél kisebb adagokat. A napi ötszöri étkezés például jó megoldás lehet, hiszen így kevésbé van lehetősége a szervezetednek éhséget érezni. Felébredés után mindenképpen reggelizz, hogy a vércukorszinted ne zuhanjon le, és tízóraizz is később utána. Ebéd után délután 3 óra körül egyél valamilyen egészséges rágcsálnivalót, majd a vacsorádat úgy fogyaszd el, hogy legalább 3 órával a lefekvést megelőzze.

A stresszevés leküzdésénél fontos, hogy tudatosan is próbáld meg elkülöníteni, mikor érzel valódi éhséget. Mindig gondold át, hogy volt-e éppen valami, ami esetleg felzaklatott az elmúlt időben, hátha valójában amiatt kívántad meg az ételt. Ha megtanulod tisztázni, mikor akarsz valójában a feszültség miatt enni, könnyebben le fogod győzni ezt az ingert.