Rizskalauz kezdőknek – Az 5 legnépszerűbb rizsfajta és tulajdonságaik

Írta: ,

Nehéz eligazodni a rizsözönben, de az mindenesetre tény, hogy ha köretről van szó, ez a legjobb választás az összes közül. Még a fehér rizs is viszonylag egészséges, de a barna különböző fajtáiból egészen nyugodtan ehetsz, amennyi jólesik – nem fog megártani az egészségednek.

Fehér rizs Kép forrása: butterlustblog.com

A fehér rizs feldolgozása során az apró szemekről lekerül a héj, amivel sajnos nagyon sok vitamint és ásványi anyagot is elhagy útközben.

Ennek ellenére még mindig egészségesebb, mint mondjuk fehér kenyeret vagy sima tojásos tésztát enni, ezért bátran fogyaszthatod diéta alatt is, maximum kicsit kevesebbet, mint amennyit egyébként ennél.

A szénhidráttartalma magas, így inkább csak ebédre egyél belőle, és a glikémiás indexe sem a legjobb – gyorsan megdobja a vércukrodat, így viszonylag hamar éhes leszel utána. Viszont pontosan a magas GI miatt segít megelőzni a kettes típusú cukorbetegség kialakulását, úgyhogy azért ne tedd félre – okosan, de ehetsz belőle nyugodtan.

Barna rizs Kép forrása: wellandfull.com

A klasszikus barna rizs abban különbözik a fehértől, hogy a feldolgozás során rajtahagyják a külső héjat – azt a részét, amiben a legtöbb vitamin van. Ennek köszönhetően a barna rizs tele van fehérjével, kalciummal, magnéziummal, káliummal, sőt, magas a rosttartalma, így egyrészt hamarabb eltelít, másrészt az emésztésednek is jót tesz.

Glikémiás indexe alacsonyabb, mint fehér társáé, ezért a teljes kiőrlésű termékekhez hasonlóan sokáig magasan tartja a vércukorszinted, így nem leszel rövid időn belül éhes utána.

A barna rizst viszont sokkal tovább kell főzni, és kicsit keményebb is marad – ízlések és pofonok, ki melyiket szereti jobban.