Rizskalauz kezdőknek – Az 5 legnépszerűbb rizsfajta és tulajdonságaik

Írta: ,

Nehéz eligazodni a rizsözönben, de az mindenesetre tény, hogy ha köretről van szó, ez a legjobb választás az összes közül. Még a fehér rizs is viszonylag egészséges, de a barna különböző fajtáiból egészen nyugodtan ehetsz, amennyi jólesik – nem fog megártani az egészségednek.

Fehér rizs Kép forrása: butterlustblog.com

1/5 Fehér rizs

A fehér rizs feldolgozása során az apró szemekről lekerül a héj, amivel sajnos nagyon sok vitamint és ásványi anyagot is elhagy útközben.

Ennek ellenére még mindig egészségesebb, mint mondjuk fehér kenyeret vagy sima tojásos tésztát enni, ezért bátran fogyaszthatod diéta alatt is, maximum kicsit kevesebbet, mint amennyit egyébként ennél.

A szénhidráttartalma magas, így inkább csak ebédre egyél belőle, és a glikémiás indexe sem a legjobb – gyorsan megdobja a vércukrodat, így viszonylag hamar éhes leszel utána. Viszont pontosan a magas GI miatt segít megelőzni a kettes típusú cukorbetegség kialakulását, úgyhogy azért ne tedd félre – okosan, de ehetsz belőle nyugodtan.

Barna rizs Kép forrása: wellandfull.com

2/5 Barna rizs

A klasszikus barna rizs abban különbözik a fehértől, hogy a feldolgozás során rajtahagyják a külső héjat – azt a részét, amiben a legtöbb vitamin van. Ennek köszönhetően a barna rizs tele van fehérjével, kalciummal, magnéziummal, káliummal, sőt, magas a rosttartalma, így egyrészt hamarabb eltelít, másrészt az emésztésednek is jót tesz.

Glikémiás indexe alacsonyabb, mint fehér társáé, ezért a teljes kiőrlésű termékekhez hasonlóan sokáig magasan tartja a vércukorszinted, így nem leszel rövid időn belül éhes utána.

A barna rizst viszont sokkal tovább kell főzni, és kicsit keményebb is marad – ízlések és pofonok, ki melyiket szereti jobban.

Basmati rizs Kép forrása: camillestyles.com

3/5 Basmati rizs

Kétségkívül a basmati az egyik legjobb rizsfajta, ami a világon létezik. Sokszor szupergabonának is nevezik rengeteg pozitív tulajdonsága miatt.

Ez a rizs tele van aminosavakkal és folsavakkal, viszont alacsony a nátriumtartalma, így nem tartja benned a vizet, és nem puffaszt fel. Ugyanúgy, mint a barna rizs, alacsony glikémiás indexszel rendelkezik, úgyhogy sokáig tele érzed magad tőle, és nem jön rád falásroham röviddel ebéd után.

Ráadásul sokkal lágyabb íze és állaga van, mint a hasonlóan egészséges barna testvérének.

Vadrizs Kép forrása: instagram.com

4/5 Vadrizs

Vadul hangzik, de tényleg van ilyen. Valójában nem is igazi rizs, a gabonafélének csak közeli rokona, viszont felhasználási területe hasonló.

A vadrizs Észak-Amerikában és Ázsiában őshonos, itthon valamivel drágább, mint korábban említett társai, viszont megéri néha kicsit többet költeni rá.

B-vitaminban, niacinban és riboflavinban gazdag, ráadásul teljes értékű fehérjeforrás, és tartalmazza az összes aminosavat. Élelmi rost, fehérje- és kalóriatartalma a barna rizséhez hasonló. Salaktalanító hatása van, mert olyan magas a rosttartalma, hogy elősegíti a bélrendszerben felgyülemlett salakanyagok távozását. Ezt is kicsit tovább kell főznöd, hasonlóan a barna rizshez.

Jázmin rizs Kép forrása: naturallyella.com

5/5 Jázmin rizs

Ez az a rizsfajta, amit Ázsiában a legjobban szeretnek – valószínűleg a rizsek otthonában tudják, miről beszélnek.

Az összes közül ennek van a legtöbb egészséges tulajdonsága van: tele van fehérjével, kevés benne a zsír, tömve van B-vitaminnal és B6-vitaminnal, magnéziummal, foszforral, és szintén igazi rostbajnok. Egy tál jázmin rizsben 3,5 gramm rost van, ami egy átlagos felnőtt rostszükségletének 13 százalékát teszi ki.

Kalóriatartalma az egyik legalacsonyabb az összes rizs közül, így akár vacsorára is fogyaszthatod, ha még belefér az aznapi szénhidrátbeviteledbe.