Paleolit étrend – Tények és tévhitek

Írta: ,

Az evolúciós szempontú paleolit étrend körül sok vélemény és tévhit kering. Van, aki egészségügyi problémákból épült fel a segítségével, és vannak, akik az életmódváltással kacsintgatva még csak ismerkednek a speciális étrend előnyeivel. De mit is érdemes tudni róla?

1/5 Modernkori vagy kőkori étrend?

A paleolit étrend egy modernkori étkezési forma, mely a vadászó, gyűjtögető ősember táplálkozásán alapuló étrendet képviseli.

Kiiktatja azokat az ételeket, melyek ezt a korszakot követően, a mezőgazdaság megjelenésével váltak alapvető élelmiszerré.

Az étrend képviselői szerint az emberi szervezet nem tudott alkalmazkodni az újfajta alapanyagokhoz, és szépen lassan kialakultak a táplálkozásból eredő népbetegségek.

2/5 Mindenmentes étrend – de akkor mi marad?

Maradnak a valódi ételek, amiket az ősemberek is megtaláltak a természetben: fehérjében gazdag és fűvel táplált állatok húsa, halak, tenger gyümölcsei, zöldségek (hüvelyesek kivételével), gyümölcsök, sőt megengedett a tojás, a zsír és néhány sajtféle is.

Fontos tudni azt is, hogy a tejben van a legtöbb tejcukor, míg a tejtermékekben kevesebb. Dr.

Pálfi Erzsébet dietetikus kutatást végzett a tejmentes étrendről, melyből kiderült, hogy 100 gramm túró 3 gramm laktózt tartalmaz, a savanyított termékek (joghurt, tejföl) ennél kevesebbet, míg a kefírben szinte alig van tejcukor. A friss sajtokban (pl. gomolya és krémsajtok) minimális laktóz van, az érleltekben (pl. füstölt, trappista, camembert) pedig egyáltalán nincs. Ezeket a paleolit étrendben is bátran fogyaszthatod.

3/5 Mi a helyzet a kókusztejjel?

Igaz, a paleolit étrend főként a feldolgozatlan élelmiszereket javasolja fogyasztásra, de azért néhány neolit étel is felkerült a listára.

A kókusztej, bár dióból származik, mégis megfelel az egészségügyi elvárásoknak.

Gazdag telített zsírokban, erősíti az immunrendszert, és hozzájárul az emésztés egészséges működéséhez, így beilleszthető a paleolit táplálkozásba.

Ugyanígy bátran fogyaszd az összes kókusz alapú terméket: kókuszolajat, kókuszlisztet, süteményekhez a kókuszreszeléket és a kókuszvajat.

4/5 Sovány vagy zsíros hús?

A paleolit étrend nem tiltja a zsírt, mivel telítetlen zsírsavakat – néhány kivételtől eltekintve – a szervezet nem képes előállítani, így a napi szükségletet táplálék formájában kell bevinni.

Az elmélet szerint az ősemberek is olyan állatok húsát fogyasztották, melyek a közvetlen közelükben éltek, és fűvel táplálkoztak.

Ezek a húsok omega-3 zsírsavat tartalmaznak, amiről köztudott, hogy segít az egészség megőrzésében. Hatásai: hozzájárul a koleszterin és a vérnyomás rendezéséhez, javítja az immunrendszer működését, valamint gyulladáscsökkentő hatása is van.

5/5 „Költséges és nehezen elérhető”

Kifogásokat találni mindig egyszerűbb, mint megoldásokat. Friss húsárut, zöldséget és gyümölcsöt bármelyik piacon tudsz venni.

Nem kell egyből bonyolult, és drága alapanyagokból készült recepteket elkészítened – első lépésként kerüld a gabonát, a hüvelyeseket, a cukrot, az adalékanyagokat és a tejtermékeket.

Egészséged csak egy van; ha megbetegszel, akkor az orvosi kezelés sokkal költségesebb, mint maga a prevenció.