1,5 éve átálltam növényi étrendre - A legfontosabb tapasztalataimat megosztom veletek!

Szabó Erzsébet
Írta: ,

Bő másfél éve, egészségügyi okok miatt változtattam meg az étkezésemet, és forgattam fel ezzel gyökerestől az életemet. Ahogy mindenki, aki életmódváltás előtt áll, nekem is számos kétségem és aggodalmam volt, de ezek a hónapok múlásával szépen lassan teljesen eltűntek. Ez az új életforma már messze nem csak gyógyszer a problémámra, hanem olyasvalami, ami nélkül már el sem tudnám képzelni a mindennapjaimat.

Ha valamit bánok, akkor az az, hogy nem váltottam korábban, mert ezzel számos kellemetlen dologtól óvtam volna meg magamat, és sokkal kevesebb szenvedést okoztam volna másoknak, a környezetemnek.

Megszűnt az éhségérzetem

Számomra az egyik legnagyobb ajándék a növényi étrenddel kapcsolatosan, hogy teljes mértékben elfelejtettem az éhségérzetet, egyszerűen nem tapasztalom, nincs időm megéhezni. Ahogy a legtöbb nő, úgy korábban én is a szénhidrátcsökkentett étrenddel próbálkoztam, ami sosem működött hosszútávon. Én ugyan szerencsés helyzetben vagyok, mert nem ingadozott sokan fel és le a súlyom, de ehhez mindig oda kellett figyelnem arra, mit eszek, mikor eszek, sokszor már egy kiadósabb vacsorának is nyoma maradt. Most már persze tudom, hogy mi volt mindennek az oka, de ez a 180 fokos váltás mindent megoldott.

Jelenleg az étrendem 70-80%-a szénhidrát, ami kb. 400 grammot jelent naponta. A diétázók többsége 100-200 gramm szénhidrátot (vagy még kevesebbet) fogyaszt egy nap, és folyton éhes, hiszen ezzel működik sok egyéb mellett az agyunk és az idegrendszerünk, a szervezetünk sóvárog erre a fontos makróra.

Én azonban már 1,5 éve étkezem így, és csak akkor szedtem fel két kilót, amikor elkezdtem súlyokkal edzeni – gyanítom tehát, hogy nem zsírban jött fel ez az extra.

Azt persze nem állíthatom, hogy nem működik a szénhidrátmegvonás, mert egyértelműen működik, lehet fogyni vele. De milyen áron? És egyáltalán van-e értelme, ha életmódvitel-szerűen sem probléma a szénhidrát bőséges fogyasztása, ráadásul megszűnik vele az állandó éhségérzet? Ahhoz, hogy ezt megtehessem, a minimumra kellett csökkentenem a zsírbevitelemet azáltal, hogy kizártam az állati eredetű „alapanyagokat”. Ezzel párhuzamosan egyébként helyreállt a koleszterinszintem és a vércukrom is 4,2-re esett vissza.

A fehérje miatt aggódok a legkevésbé

Sajnos hazánkban szörnyen beleégett az emberek tudatába az, hogy a „hús igenis kell”, de mikor megkérdezzük tőlük, hogy miért, akkor többnyire nem tudnak válaszolni. Ha mégis, általában a fehérje kerül említésre, ami valóban létfontosságú makró, de rengetegen úgy vélik – hibásan –, hogy fehérje csak a tejtermékekben, a tojásban és a húsokban van.

A többség egyszerűen megdöbben, amikor megtudja, hogy minden egyes élelmiszerben van fehérje, zsír és szénhidrát is, csupán eltérő mennyiségben. Tény, hogy növényi étrenden nehezebb bevinni nagy mennyiségű fehérjét, de erre egyébként nincs is szükség.

A jelenlegi hivatalos és átlagos ajánlás 0.8 gramm testsúly-kilogrammonként, aminél a többség sokkal, de sokkal többet fogyaszt – indokolatlanul.

Egy átlagos felnőtt annyi fehérjét visz be (2-2,5 gramm testsúly-kilogrammonként, vagy még több), amennyit legfeljebb élsportolóknak, ideiglenesen javasolnak a szakértők. Talán mondani sem kell, ennek jóval több a hátránya az egészségre nézve, mint az előnye…

A tények ellenére szeretek mindent a saját bőrömön megtapasztalni, és engem teljes mértékben az győzött meg, amikor elkezdtem súlyokkal edzeni: minden gond nélkül ment az izomépítés. Szóval, a fehérjekérdés sokak számára sarkalatos, de én minden aggodalmamat elengedtem ezzel a kérdéssel kapcsolatosan.

Az életmódváltás nem csak az étrendünkről szól

Amikor áttértem növényi étrendre, csak egészségügyi javulásban bíztam, de ennél sokkal többet kaptam. Mindig is békés embernek vallottam magamat, de ezzel a változtatással tényleg minden a helyére került az életemben. A pozitív testi átalakulás és az egészségem javulása mellett megérkezett a lelki változás is. Energikusabb, kiegyensúlyozottabb lettem és megnyugtat a tudat, hogy nemcsak magamnak, de a környezetemnek is jót teszek. Természetesen mindenki árt, aki ezen a bolygón létezik, ez sajnos kikerülhetetlen, de ökológia lábnyomunk csökkenthető és választhatjuk azt az utat, amivel a legkevesebb kárt okozzuk.

Mindennek az oka az, hogy globális szinten a növényi életmód csökkenti a legjobban az ökológia lábnyomunkat, egyedül a gyermektelenség előzi meg a sorban. Csak ezután jön a közlekedés és a hulladéktermelés, amikkel természetesen ugyanúgy nagyon fontos foglalkozni. 

Sajnos nem mondhatom, hogy nincs hova fejlődnöm ezen a téren, de az embert lelkileg feltölti, amikor úgy feküdhet le este, hogy nem okozott szenvedést, fájdalmat és nem öltek meg miatta egy állatot sem.

Fókuszban

A hibrid autóké a jövő?

5 gyors ünnepi főfogás - mert nem a konyhában eltöltött időn múlnak az ízek!

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra