Nem is olyan szuper étel a chia mag? Érdekes eredményt hozott egy új kutatás

Írta: ,

Néhány éve a csapból is az folyik, hogy a chia mag a világ legszuperebb étele, még annál is szuperebb, mint eddig gondoltuk. Szép lesz tőle a bőröd, fehérek a fogaid, lapos a hasad, a hajad pedig fényes. De mennyi ebből az igazság? Utánajártunk!

Legalább tényleg finom Kép forrása: dessertnowdinnerlater.com

1/4 Legalább tényleg finom

Nézzünk szembe a tényekkel: a chia mag nagyon finom, főleg ha tudod, hogy milyen praktikákkal teheted még ízletesebbé – de sajnos az interneten felsorolt milliónyi szuper hatása közül nagyon-nagyon kevés az, ami valóban tudományosan is alátámasztott.

Kim Larson, az amerikai Táplálkozási és Dietetikusi Akadémia szóvivője a Refinery29-nek elmondta, hogy „a felhajtás nagyon eltúlzott, és igazából meglehetősen kevés tudományos kutatást végeztek eddig a témában”.

Betegséggyógyító, emésztéssegítő, bőrmegújító – ismerős? Nos, lehet, hogy az összes ehhez hasonló pozitív hatásnak búcsút mondhatsz – vagy csak nem kell tovább szomorkodnod, ha a huszonhatodik csomag elfogyasztása után sem lett még derékig érő, fényes és erős hajad.

Valójában semmit nem csinál Kép forrása: greatist.com

2/4 Valójában semmit nem csinál

Az előbb idézett cikkben szerepel egy kutatás is, amelyet 2012-ben végeztek, és amely kimutatta, hogy igazából a chia magok nem csinálnak az égvilágon semmit. Legalább is azt nem, amire a kutatás kiterjedt: 10 héten át tartó fogyasztásuk nem csökkentette a koleszterolszintet, a vérnyomást és semmit nem tett a test gyulladásszintjével sem.

Az egyetlen dolog, amit a kutatásban résztvevők pozitívumként könyvelhettek el, hogy a magok fogyasztása megemelte a jó zsírok bevitelét, és ezzel kicsit egészségesebbé vált az étrendjük.

Ne érts félre: senki nem mondja, hogy a chia maggal baj van, egy egészséges ételről beszélünk, csak nem olyan szuperkaja, mint eddig a tájékozatlanabb dietetikusok állították.

Oké, vannak előnyei is Kép forrása: fitfoodiefinds.com

3/4 Oké, vannak előnyei is

Persze nem minden hazugság vagy megalapozatlan feltevés, amit a chia magokról állítanak. Bár a cukorbetegségből nem gyógyít ki, és a vérnyomásodat sem fogja helyrerakni, azért azt el kell ismerni, hogy fogyasztásával igencsak megnövekszik a hasznos tápanyagbeviteled.

Larson szerint úgy kell tekintenünk a magokra, mint vitaminban és ásványi anyagban gazdag ételre. Rengeteg aminosavat tartalmaznak, rostban gazdagok, ezért segítenek, hogy tovább érezd magad eltelve, és ne kezdj el nassolni. Könnyen elkészíthetőek, és könnyen hordozhatóak is, ha munkába vagy suliba vinnéd magaddal őket.

Azért óvatosan Kép forrása: nhommua.com

4/4 Azért óvatosan

Az egyik jó tulajdonsága a chia magnak az, hogy apró szemei nagyon hamar felszívják a nedvességet, ezért ha éjszakára a hűtőbe teszed, reggelre tökéletesen megpuhulnak és feldagadnak, és már fogyaszthatóak is.

Igen ám, de ugyanez a tulajdonságuk a bélrendszerben is megmarad, ezért gyakran okozhatnak puffadást vagy kellemetlen gázokat.

Ezért azt ajánljuk, hogy (mint minden más esetében) ezt is csak mértékkel fogyaszd, és fogd fel úgy, hogy szuperétel helyett egy kis plusz egészséges tápanyagot viszel a szervezetedbe.