Mit egyél és mit ne a tejhez? Mennyire emészthető?

Írta: ,

A tejet sokan azért nem fogyasztják, mert nehezen tudják megemészteni. Cikkünkből megtudhatod, hogy mi történik a tejjel a gyomorban, és mivel társíthatod annak érdekében, hogy emészthetőbb legyen számodra.

Tejtípusok

Többféle típusú tej létezik, mégis általában a tehéntejre gondolunk. Az anyatejre leginkább a szamár teje hasonlít, ezért régen a csecsemőknek szamártejet adtak, ha az anyatej nem volt elegendő. A tej összetétele változó, még állatfajokon belül is: elsősorban az állat testfelépítésétől és az évszaktól függ. 

A tej 3 százaléka könnyen emészthető fehérje. Ennek egyik alkotórésze a kazein, ami az emlőmirigyekben termelődik, és foszfort tartalmaz, amely nagyon fontos a fejlődésben lévő szervezet számára. A tejben lévő zsír szintén könnyen emészthető és hasznosítható. 

Társítások tejjel

Legjobb, ha magában fogyasztod, mert teljes értékű táplálék. Magas minőségű tápanyag az olyan ételekben, ahol kukoricadara vagy rizs keveredik tejjel. A gabonapelyhek a tejtől megduzzadnak, ezért a belekben salakanyagok halmozódnak fel, és ez súlygyarapodást okoz. 

A savas gyümölcsökkel (pl. bogyós gyümölcsök, citrom) készített turmixitalok lúgosító, méregtelenítő hatásúak. Energiagazdag italt kapsz, ha a tejet édes gyümölcsökkel turmixolod, például banánnal. 

Zöldségekkel csak bizonyos receptekben elfogadható, például besamelmártásban párolt zöldségek sütéséhez, karfiollal, brokkolival, kelbimbóval. 

A tejben főtt hús, a tejes raguk, a csőben sült tejtartalmú húsételek egészségtelenek, mert a tej akadályozza a hús emésztését. 

A koffein viszont a tej emésztését gátolja, ezért a tejeskávét érdemes inkább cikóriából vagy egyéb pótkávéból készíteni.

A tejcukor a tej 5 százalékát adja. Más cukrokhoz viszonyítva kevésbé erjed, és bizonyos lipidekkel (zsírokkal) kiegészülve olyan vegyületeket alkot, amelyek a sejtek felépítésében részt vesznek. 

A tej emészthetősége

A tej a gyomorban a gyomorsav hatására „betúrósodik”. Minél kisebbek és lazábbak, vagyis minél kevésbé tömörek ezek a részecskék, annál emészthetőbbek. A tej emészthetőségét többféleképpen növelheted, például ha más folyadékkal hígítod (pl. cikóriafőzettel), vagy péksüteménnyel, keksszel, puffasztott gabonákkal fogyasztod. Ilyen módon a tej tápértéke növekszik, felszívódása pedig szinte 100 százalékos lesz. A tápanyagok 90 százaléka hasznosul, ha a tejet magában fogyasztod

Nem ajánlatos tejet fogyasztania annak, akinek a gyomrában túlságosan savas a közeg, mert nagyobb, tömörebb és keményebb, emiatt emészthetetlenebb túródarabok alakulnak ki. Emésztési zavarok esetén tanácsos mellőzni a tejet, de egyes tejtermékek fogyasztása nem káros.

Az élet első 6-8 hónapjában a tej teljes értékű táplálék. Ezután érdemes kiegészíteni egyéb élelmiszerekkel, amelyek az életkornak megfelelő mértékben javítják a tápértékét. 

Fölözött tej

A fölözés lényege, hogy a tejből bizonyos mennyiségű zsiradék eltávolítható, ha túlzott koncentrációban fordul elő. A teljes tej 3,2 százalékos zsírtartalmú, a részlegesen fölözött tej 1-2,8 százalék közötti. A fölözött tejben maximum 0,5 százalék lehet.