A mikrotápanyag, amelyből biztosan nem eszel eleget - A kolin

Nagy Niki
Írta: ,
A mikrotápanyag, amelyből biztosan nem eszel eleget - A kolin

Kép forrása: unsplash

Lehet, hogy nem is hallottál még a kolinról, pedig nagyon fontos szerepet játszik az emberi szervezetben. Bár mi is megtermeljük, a táplálékból is be kell vinnünk, ha viszont nem fogyasztunk elegendő húst, tejterméket és tojást, könnyen hiányunk lehet belőle.

Ha vegetáriánus vagy vegán vagy, ez a cikk különösen fontos lehet neked.

A kolinról alig esik szó a mindennapokban, de az egészségtudatos portálok sem foglalkoznak vele sokat, pedig kellene: a tápanyag a sejtmembránok alkotóelemeként, a lipidek szállításában, valamint az idegsejt és izmok közötti ingerületátvitelben játszik fontos szerepet a szervezetben, ebből is látszik, hogy mennyire fontos a testünknek.

A kolint a szervezet maga is megtermeli, de nem elegendőt, ezért táplálékokból is be kell vinnünk – többek között a húsfélékben, a tojásban és a tejtermékekben található meg nagyobb mennyiségben.

Éppen ezért a vegetáriánusok és a vegánok vannak a legnagyobb veszélyben – az ő szervezetükben könnyen lehet, hogy hiány van ebből a nagyon fontos mikrotápanyagból.

A férfiak számára naponta 550 milligramm az ajánlott mennyiség a kolinból, a nőknél pedig 425 milligramm, 450-re növelve, ha teherbe esnek. Ez egyáltalán nem tarthatatlan mennyiség, hiszen egy átlagos méretű tojásban 113 milligramm van a tápanyagból. Ennek ellenére persze bárki szenvedhet hiányt belőle – főleg a vegetáriánusok és a vegánok, ahogy az a BMJ tudományos folyóiratból is kiderült. A szakértők szerint a húsmentes életmód rontott a kolinhiányos állapotokon.

Egy friss kutatás ráadásul kimutatta, hogy a terhes nők kevesebb, mint fele eszik elegendő kolinban gazdag ételt, ami már csak azért is problémás, mert a kolin a magzat fejlődésében is segít.

A szakértők szerint annak ellenére, hogy néhány zöldség is tartalmaz kolint (a brokkoliban, a karfiolban, a mogyoróban és a babfélékben is van), szinte lehetetlen elegendőt bevinni velük a szervezetbe. Lassan szükség lesz arra, hogy a kutatók felhívják a figyelmet, mennyire fontos is ennek a mikrotápanyagnak a fogyasztása, különösen a terhes és szoptató nőknél, akiknek valószínűleg fogalmuk sincs róla, hogy fogyasztaniuk kellene.

A megoldás akár egy étrendkiegészítő formájában is érkezhet – ez azonban még a jövő zenéje. Addig is azoknak, akik esznek húst és tejterméket, érdemes figyelni arra, hogy megfelelő mennyiséget vigyenek be belőle a szervezetükbe. A vegetáriánusok pedig, ha nem is eleget, azért adott mennyiséget a zöldségekből el tudnak fogyasztani, ami már egy fokkal jobb, mintha nem is figyelnének rá.