Miért leszel hamar éhes egy kiadós étkezés után?

Írta: ,

Biztosan veled is megesett már, hogy egy bőséges ebéd után hamar megéheztél, méghozzá úgy, mint a farkas. Ennek a jelenségnek több tudományos magyarázata is van, és korántsem vagy egyedül vele – szinte mindenki tapasztalta már a táguló gyomor hátrányait. Valójában azonban nem is ez okozza a problémát...

Nem tudni pontosan, mitől van Kép forrása: macaro-ni.jp

1/5 Nem tudni pontosan, mitől van

Ünnepek tájékán gyakran esünk abba a hibába, hogy degeszre tömjük magunkat. Nem kell szégyellni, ezek az időszakok erről szólnak – az üres kalóriákat tartalmazó, cukros-zsíros ételek tömkelegéről.

Egy-egy nagyobb étkezés után viszont meglepve tapasztalja az ember, hogy viszonylag hamar újra farkaséhes lesz, még akkor is, ha teljesen teletömte a hasát nemrég.

Ezt általában a táguló gyomorral magyarázzák, valójában azonban semmi köze ahhoz, mekkora a gyomrod mérete – viszont abban sem teljesen biztosak a kutatók, mi is okozza.

A kézenfekvő magyarázat Kép forrása: flickr.com, Old Chum

2/5 A kézenfekvő magyarázat

Többször említettem már, hogy az üres kalóriákat tartalmazó szénhidrátok (fehér liszt, fehér kenyér, sütemények, fánk, és még sorolhatnám) azért becsapósak, mert játszanak a vércukorszinteddel. Ha behabzsolsz egy jó adag édességet, egy ideig tényleg úgy érzed: teljesen tele vagy, hiszen a vércukrod az egekben, benned van a szükséges kalóriamennyiség.

Az ilyen egyszerű szénhidrátok azonban amilyen hamar megemelik, olyan hamar le is csapják a vércukorszintedet, elképesztő falásrohamokat okozva, mivel úgy érzed magad, mintha farkaséhes lennél. Ördögi kör, mert ilyenkor általában szintén üres kalóriákat kívánsz, hogy gyorsan visszadobd a vércukrodat, amik aztán megint lehúzzák a béka feneke alá.

A leptin a kulcs Kép forrása: thefreshexchangeblog.com

3/5 A leptin a kulcs

A vércukorszinted hirtelen változása nem egyedüli okozója a hirtelen éhségérzetnek.

Ez ugyanis befolyásolja a leptin nevű hormon termelődését, amely gyakorlatilag a jóllakottságot okozza. Amint csökken a kalória bevitele és összemennek a zsírsejtek, a leptin termelése is visszaesik.

Gyakorlatilag ez a hormon jelez az agyadnak, ha eleget ettél – a magas glikémiás indexű ételek azonban a termelődését visszafogják, így nem igazán érzed, mikor volt elég az ebédből.

Egy másik hormon is közbeszól Kép forrása: poppytalk.blogspot.com

4/5 Egy másik hormon is közbeszól

Néhány kutató szerint egy másik hormon, a ghrelin lehet a felelős a hirtelen éhségérzet kialakulásáért – ezt éhséghormonnak is nevezik.

Étkezést követően normál esetben csökken a vérben a mennyisége, ennek hatására megszűnik az éhségérzet. Ahogy teleeszed magad, kevesebb ghrelined lesz, az idő elteltével pedig visszaáll a normál szintre a mennyisége.

Ez azonban emberfüggő: van, akinek gyorsabban termelődik újra, van, akinek lassabban. Az előbbiek hajlamosabbak a falási rohamokra, míg utóbbiak sokáig úgy érzik, tele vannak.

5/5 Mit tehetsz?

Igazából a „táguló gyomrot” nem igazán lehet legyőzni, maximum azzal, hogy nem eszed annyira tele magad. Ha ez mégis megtörténik, igyekezz olyan ételeket is fogyasztani az esetleges sült csülök és csokitorta mellé, amelyek rostokban gazdagok, így el is telítenek hosszú távon.

A rostokat ugyanis a szervezeted lassabban hasznosítja, tovább lesz belőlük energiád, és kevésbé zavarnak be a hormonháztartásodnak. Minden sült krumpli köret mellé tegyél például párolt zöldségeket – ha ezekkel eszed tele magad, kevésbé jön majd rád a falásroham.