Miért egészséges táplálék a tojás?

Írta: ,

A tojást fogyasztását sok diéta tiltja, mert állítólag a sárgájában sok zsír és ártalmas koleszterin van. Az igazság az, hogy ha naponta nem eszünk belőle kettőnél többet, akkor nagyon is jót tesz az egészségünknek, és időnként a szervezet működésére sokkal károsabb húst is helyettesítjük vele (ráadásul sokkal hamarabb meg is fő). Amellett, hogy fehérjebombaként épül be az izmokba, a sárgája nélkülözhetetlen ásványi anyagokat és vitaminokat rejt. 

Nélkülözhetetlen anyagok vannak benne

Összetétele révén a tojás jelentős biológiai értékkel bír. A hasznos tápanyagok listáján az élmezőnyben szerepel. Létfontosságú fehérjéket és zsírokat, valamint vasat, cinket, A-, B- és D-vitaminokat tartalmaz.

A benne lévő lecitin védi a májat és a vastagbél nyálkahártyáját, javítja az emlékezés és a koncentrálás képességét. Az idegsejtek fontos építőanyaga, ahogyan az epének is, így segít megemészteni a zsírokat, és gátolja az epekő kialakulását. Sok vasat tartalmaz, ezért hozzájárul a vörösvérsejtek képződéséhez, és ahhoz, hogy az oxigén eljusson a tüdőből a különböző szerveken és szöveteken át az agyig.

A benne lévő sok D-vitamin lehetővé teszi a kalcium beépülését a csontokba. Egy tojás magában foglalja az ajánlott napi D-vitamin mennyiség egyharmadát. Ez különösen télen hasznos, amikor kevés a napfény. A folsav támogatja a vérképződést és a sejtosztódást. A terhesség idején a folsav az egyik legfontosabb magzatvédő vitamin, mert elősegíti a velőcsőzáródást és a DNS lánc kialakulását. 

Táplálja a csontokat és az izmokat. Energiával látja el a testünket. Alacsony kalóriatartalmú táplálék (egy átlagos méretű tojásban csak 80 kalória van), mégis jól lehet vele lakni, mert eltelíti a gyomrot. Aki fogyni szeretne, reggelire egyen meg egy-két tojást. Amellett, hogy jóllakik, annyi tápanyaghoz jut, hogy napközben elkerüli a farkaséhség.

Ehető-e a főtt tojás, ha a sárgájának zöldesbarna a burka?

A tojássárgája akkor kap kívülről zöldesbarna színt, ha túl sokáig főzzük. Ez akkor szokott bekövetkezni, ha a tojás 13 percnél is több időt tölt a forró, lobogó vízben. Ilyenkor a sárgájában felszabaduló kén színezi át a burkot. A belső résznek omlósnak kellene lennie, mégis a kelleténél szárazabbnak, lisztesebb állagúnak látjuk és érezzük, de ha friss a tojás, akkor az egészségre nem ártalmas. A húsvéti főtt tojásokban gyakran előfordul ilyen elszíneződés.

Kik egyenek hetente többször tojást?

A tojás mindannyiunk számára nagyon hasznos. Vannak azonban olyan csoportok, amelyek esetében a fogyasztása kifejezetten ajánlott.  

A gyerekek és a kamaszok hetente többször egyenek meg reggelire egy tojást. A rántotta egy bögre kakaóval tökéletes táplálék. Segít, hogy jól induljon a nap. Az angolszász országokban már régóta él ez a szokás. A tojás ellátja energiával a testet, és javítja az iskolai teljesítményt. A benne lévő lipidek olyan zsírok, amelyet az agyat táplálják, és még a délutáni iskolai órákban is hatnak. A tojás kitűnő vasforrás, így gátolja a kamaszkorban gyakori vérszegénység kialakulását. 

A vegetáriánusok étrendjébe ajánlatos a tojást is beiktatni, mert olyan létfontosságú anyagokat is tartalmaz, amelyek a növényekből hiányoznak. Ilyen a B12-vitamin, amely segíti az idegrendszer működését, a vörösvérsejtek termelődését, és megakadályozza a mentális hanyatlást. 

Az idősek rágási nehézségeik miatt sokszor kevés állati fehérjét fogyasztanak, ezért szervezetünkben kevés a cink, amely az immunrendszerüket erősítené, és ellenállóbbá tenné a fertőzések ellen. A tojás tápláló és könnyen rágható, emészthető állati fehérje.

A sportolók számára szintén ajánlott a rendszeres tojásfogyasztás, mert sok benne a fehérje, amely a cinkkel együtt hozzájárul az izomtömeg növekedéséhez.