Mi a gasztro-jövőnk? 5 trendi táplálkozási szokás, ami most éli virágkorát, és van létjogosultsága

Írta: ,

Minden korszaknak megvan a maga aktuális divatja: nem olyan régen mindenki esküdött a paleóra, az Atkins diétára, vagy éppen a low carbra. Eljött viszont az idő, mikor a hosszan tartó, és inkább rövidtávon eredményes étrendeknek megismertük az árnyoldalait is. De milyen táplálkozási irányzatok vették át a vezetést?

Egyre jobb az irány, de vajon hosszútávon is fennmaradnak?

Probiotikus étrend Kép forrása: unsplash.com

Azt már mindannyian tudjuk, mióta létezik antibiotikum, hogy mennyire fontos a probiotikumok pótlása. Bár ezt megtehetjük tabletták formájában, sokan visszafordulnak a természethez, nagyszüleink jól bevált praktikához, és ismét felfedezik az erjesztett élelmiszerek jótékony hatásait.

Nagy tévedés azt hinni, hogy kizárólag a joghurtok, kefirek segíthetnek a problémákon, sőt! Az erjesztett, savanyított zöldségeket, pl. a jól ismert savanyú káposztát, a nálunk kevésbé elterjedt misot (erjesztett bab, árpa, vagy rizs), a kimcshit (koreai nemzeti étel) mindenkinek ildomos lenne fogyasztania.

Akár a komplett étrended ezekre az élelmiszerekre alapozod, akár nem, az biztos, hogy a bennük található jótékony baktériumok rengeteget segítenek a bélflórád állapotán, márpedig, ha ott rend van, akkor számtalan betegségtől megkímélheted magadat.

Növényi étrend Kép forrása: unsplash.com

A növényi étrend érezhetően terjed, amit elsődleges pozitív élettani hatásainak köszönhet. Sokan vegán étrendnek hívják, de ez igazából nem helyes, ugyanis a veganizmus egy állatjogi mozgalom – az állatok mindennemű kihasználását kerüli.

A növényi étrendet folytatók általában egyetértenek a vegán nézetekkel, legalábbis az étrendjüket illetően garantáltan: ők sem fogyasztanak semmilyen állati eredetű terméket, tehát húst, tejtermékeket, mézet, tojást sőt, egyesek gombákat sem. A növényi étrend egyik legnagyobb előnye, hogy egyáltalán nem tartalmaz koleszterint, tehát a szív-és érrendszeri megbetegedések általa minimálisra redukálhatóak.

A megfelelően összeállított étrend esetén egy vitamint kell pótolniuk a követőknek, mégpedig a B12-t (ami a húsba az állatok injekciózásán, tápozása során kerül). Ez az életmód gazdag vitaminokban, nyomelemekben, ásványi anyagokban, rostokban, elismerten gyulladáscsökkentő, rákmegelőző – nem csoda, hogy egyre többen fordulnak felé.