Mézzel édesítesz? A cukornál is jobban árthat neked!

Írta: ,

A méz a cukor egészséges helyettesítője lehet a mindennapi étkezésben – vélekednek sokan, s a méhek kincse egyre jobban fogy a boltokban. Nicole Mowbray, aki Sweet Nothing című könyvében dokumentálta a cukorról való leszokását, a Daily Mail hasábjain foglalta össze aggályait a természetes alternatívával kapcsolatban. Lássuk, hogy a méz miért lehet ártalmas!

Tulajdonképpen cukor

A finomított fehér cukrot, azaz cukrózt a hasnyálmirigy által termelt inzulin hormon dolgozza fel. A méz ezzel szemben 55%-ban gyümölcscukorból, fruktózból áll, amit a máj bont le.

A kémiai különbség ellenére a szervezeted nagyjából ugyanúgy reagál az utóbbira, mégpedig hirtelen vércukorszint-emelkedéssel – figyelmeztet Nicole.

A hasnyálmirigy ezáltal „parancsot kap” az inzulintermelésre, ami beindítja a zsírraktározási és a hízási folyamatokat. Az energiaszükségleten túl bevitt fruktóz szintén elhízást, szívbetegséget és májproblémákat okozhat.

„A zabkása vagy a gabonapehely semmivel sem egészségesebb mézzel, mint cukorral ízesítve” – teszi hozzá Ian Marber táplálkozási terapeuta, aki szerint fontos, hogy ne a mézet könyveld el emiatt rossznak, hanem inkább számold fel a „jó” és a „rossz” élelmiszerekről alkotott sztereotípiádat.

Ugyanúgy kalóriabomba

A méz fajtájától függően a finomított cukornál is több kalóriát tartalmazhat. Egyetlen teáskanálnyiban átlagosan nagyjából 22 kalória van, míg ugyanannyi cukor energiatartalma 16 kcal.

Azok, akik szeretnének egészségesen táplálkozni, de még nem alakult ki bennük az ehhez szükséges tudatosság, előszeretettel öntik nyakló nélkül joghurtba, teába vagy bármilyen édességhez, hiszen azt hiszik: ezzel jót tesznek a szervezetüknek.

A jelenség lélektani hátterét adja, hogy ha az emberek valamiről azt hiszik, hogy kevésbé ártalmas, hajlamosak többet enni belőle – mint Garfield, aki kötelességének érezte, hogy a harmadára csökkentett zsírtartalmú lasagne-ből rögtön hármat egyen.

Ha mézet eszel, bánj vele tehát mértékkel!