Méregtelenítő szuperzöldség: hasznos tudnivalók a cékláról

Írta: ,

Ha Te is azok közé tartozol, akik ódzkodnak a céklától, mert esetleg gyerekkorodban a menzán rossz tapasztalatokat szereztél, akkor vásárolj egyszer nyers céklát, és készíts belőle valami igazán ínycsiklandót! Fogyaszthatod főve, nyersen, reszelve vagy préselve. Nemsokára úgy érzed majd magad tőle, mintha kicseréltek volna!

Ősidők óta használt gyógynövény

1/5 Ősidők óta használt gyógynövény

Az őskorból származó régészeti leletek tanúsítják, hogy a céklát már az időszámításunk előtt kétezer évvel nagy mennyiségben termesztették.

Az ókori görögök és rómaiak nagyon kedvelték, azt mondták róla, hogy hűsíti a vért, ezért lázzal járó betegségek esetén fogyasztották.

A középkori kertekben szerzetesek termesztették, és szintén gyógyításra használták. Angliában roboráló szernek tartották, valamint fájdalomcsillapításra alkalmazták. 

Magyarországon a 17. században vált ismertté. A közönséges takarmányrépa egyik változata, de sem a sárgarépának, sem a fehérrépának nem rokona.

Eredetileg vékonyka gyökér volt, az évszázados termesztés alatt lett belőle gömbölyded gumó.

A cékla csodái

2/5 A cékla csodái

Az édeskés, kissé földes ízű céklát a természetgyógyászat gyógyhatású zöldségként tartja számon.

Tulajdonképpen minden problémán segít, mert feltölti a szervezetet vitaminokkal és ásványi anyagokkal, és ezáltal megerősíti az immunrendszert. 

Ha nincs időd a konyhában bíbelődni vele, vegyél a piacon vagy a csarnokban házilag feldolgozott céklát!

Ez sohasem hőkezelt, így az értékes tápanyagokat tartalmazza.

Rendkívüli tisztítóereje van: már fél deciliter 100%-os céklalé is kiválthat tisztulási reakciót, ezért lassanként szoktassuk magunkat a cékla instant fogyasztásához: eleinte fogyasszuk kiskanalanként, majd fokozatosan növeljük a napi mennyiséget, fél vagy egy deciliterig.

Közben a vizelet vagy a széklet pirosas árnyalatúvá válhat.

Citromlé kell rá

3/5 Citromlé kell rá

A cékla hatóanyagai megkötik és kivezetik a nehézfémeket a szervezetből. Méregtelenítik a májat és a gyomor-bélcsatornát. Meggátolják a ráksejtek kialakulását és szétterjedését.

Elősegítik a vörösvérsejtek termelődését, serkentik az anyagcserét, növelik a fizikai erőnlétet. Gyorsítják a fogyást illetve magakadályozzák a hízást azáltal, hogy elégetik a zsírsejteket. 

Vigyázat! A cékla sok rákkeltő nitrátot képes elraktározni. A nitrát átalakulhat nitritté, a nitrit pedig ártalmas nitrózaminná. Annak érdekében, hogy ez a káros folyamat ne menjen végbe, a nyers céklát locsold meg citromlével! 

Néhány céklás recept:

A piros festékanyag: a betanin

4/5 A piros festékanyag: a betanin

A cékla festékanyagát az élelmiszeripar sokoldalúan felhasználja. Például az epres és a málnás joghurt tartalmaz céklalé-koncentrátumot, amelynek a neve a szaknyelvben betanin, és az E162 a kódja.

Ez egy természetes adalékanyag, amely az egészségre nem káros, sőt, nagyon is hasznos, mivel megakadályozza, hogy a sejtekben ártalmas folyamatok keletkezzenek.

Dr. Ferenczi Sándor kutatóorvos 1961-ben állatkísérletek során fedezte fel, hogy a cékla vörös festékanyaga, a betanin hatékonynak bizonyul a rosszindulatú daganatsejtekkel szemben.

Erős színezőanyag, ruhaanyagon, vágódeszkán sötétvörös foltot hagy. Ez ellen úgy védekezhetsz, ha forró vízzel rögtön lemosod a foltot. 

A tápláló cékla

5/5 A tápláló cékla

Nagyrészt szénhidrátból és ballasztanyagokból áll. Kevés fehérjét is tartalmaz, zsír egyáltalán nincs benne. Fogyaszthatjuk nyersen ‒ például lereszelve citromlével vagy tormával ‒, illetve megfőzve köretként vagy csőben sütve. Ballasztanyagokban gazdag, ezért laktató. Segíti a vérképzést, ezért gátolja a vérszegénység kialakulását.

Egyes életkorokban és életmódok mellett fokozott jelentőségű a vérképzés: gyerekkorban, kamaszkorban, várandósság és szoptatás idején, versenysportolók számára. Vérszegénység esetén sápadtság, fáradtságérzés, lehangoltság, ingerlékenység jellemző. A vörösvértestek képződéséhez szükséges a rendszeres fehérje-utánpótlás, valamint a mikrotápanyagok közül vasra, rézre, mangánra, folsavra, A- és B-vitaminokra is szükség van ‒ a céklában ezek mindegyike előfordul. 

A cékla hideg helyen tárolandó. A benne lévő folsav melegre érzékeny, ezért lehetőleg ne csak főve, hanem nyersen, reszelve vagy préselve is fogyasszuk. Ha nem kedveled a földes  ízét, önts hozzá narancslevet, így nemcsak finomabb lesz, de a narancslé magas C-vitamin tartalma miatt a cékla vastartalma is jobban hasznosul a szervezetedben.