Mennyit egyél? Így kerülheted el, hogy pótcselekvés legyen az evés

Írta: ,

Gyakori probléma, hogy valaki nem tud zavartalanul enni, és csak ritkán képes átadni magát az evés élvezetének, a minőséget és a mennyiséget is figyelembe véve.

Pótcselekvés

1/5 Pótcselekvés

Táplálkozási szokásainkra sokszor ösztönös félelmek és pótcselekvések jellemzőek.

Sokan például úgy esznek, mintha attól tartanának, hogy másnap már nem kerül a tányérjukra élelem. Mások tudatosan vagy tudattalanul az érzelmi hiányaikat akarják pótolni a mértéktelen evéssel. 


Téged is érint? 5 tipp, hogy örökre leküzdd a stressz-evést


Nemcsak mi eszünk sokat, de a gyerekeinket is túltápláljuk, abban a meggyőződésben, hogy jót teszünk, például megerősítjük az immunrendszerünket, pótoljuk az elhasznált energiát, biztosítjuk a táplálékot gyermekünk testi és szellemi gyarapodásához. 

Egyéni szükségletek

2/5 Egyéni szükségletek

Mindenkinek megvan a saját, egyéni táplálékszükséglete, élelmiszeradagja, ami megfelel az élethelyzetének, a testfelépítésének, a korának, a testsúlyának, a nemének, a fizikai aktivitásának és a klímának.

A fehérje-, a szénhidrát-, a zsír-, a folyadék-, a vitamin- és ásványianyag-szükséglet mindenkinél más. 

Ahogy a testsúly nő, úgy fokozódik a táplálékszükséglet is.

Az életkor előrehaladtával az evés iránti igény csökken.

A férfiak anyagcseréje gyorsabb, ezért esznek többet.

A fizikai terhelés növekedése maga után vonja a megnövelt kalóriabevitel igényét is. 25ºC alatt nő, 30ºC felett csökken az energiaszükséglet. 

Túlzások

3/5 Túlzások

A túlzásba vitt evés nem tesz jót sem a testi, sem a lelki, sem a szellemi folyamatoknak. A telítettség, a mérgezés okozta rossz közérzet megzavarja a nyugalmat és gátolja az elégedett életvitelt.

A túltápláltság létrejöhetne egészséges ételetől is, ez bizonyos szempontból még akár kedvező is lehetne, de sajnos rosszul tápláltak vagyunk, mert egészségtelen ételekkel tömjük magunkat.

Hiába nagy a kínálat az élelmiszeráruházakban, ha élettelen, túlfinomított, vagyis természetes tápértékükről megfosztott ételeket vásárolunk. 

Lassú emésztés

4/5 Lassú emésztés

Kárt okozunk magunknak, ha megnehezítjük az emésztési folyamatot. Az emésztőrendszerben hosszan pangó táplálékok túl sok gázt és savat fejlesztenek.

Egy rosszul összeállított menüsor akár 8 órát is eltölthet a gyomorban, és 70 napig nem ürül ki az emésztőcsatornából.

A felfúvódás rossz közérzetet (álmosságot, ingerlékenységet) okoz. Ideális esetben a táplálék hamar áthalad a gyomron, és a bélrendszerben akadálytalanul folytatja az útját. 

Alkohol mértékkel

5/5 Alkohol mértékkel

Ahogy az ételekre, az alkoholra is igaz, hogy kismértékben orvosság, nagymértékben méreg.

Egy egység 8 gramm alkohol, ami megfelel 2,5 dl sörnek, 1 dl bornak vagy 3 cl töménynek. Heti 14 egység alkohol fogyasztása még nem káros az egészségre.

Kis mennyiségben javítja a gyomornyálkahártya vérellátását, a sav- és az epetermelődést, az étvágyat, a szív munkáját, frissíti a véráramlást.

Akár a táplálkozásnál, az alkoholfogyasztásnál is fontos tényező például a testsúly, a nem, vagy a gyomor telítettsége.

Silány minőségű alkohol helyett inkább jó minőségűből igyunk kevesebbet, lassan kortyolva, élvezve a zamatát.