Laktózérzékeny vagy? 5 laktózmentes alapanyag, amellyel megoldható a mindennapi sütés-főzés

Írta: ,

A világ felnőtt össznépességgének 75%-a laktózérzékeny, míg becslések szerint Magyarországon ez az arány 30-35%. A laktózintoleranciával küzdők nem képesek arra, hogy szervezetük lebontsa a laktózt, azaz a tejcukrot, ennek következtében pedig olyan kellemetlen tünetekkel kell számolniuk a tejtermékek fogyasztása esetén, mint például a puffadás, gyomorgörcs, hasmenés.

Erre a problémára a megoldást a laktózmentes diéta tartása jelenti, amelynek során a magas laktóztartalmú készítményeket kerülni kell, és lehetőleg laktózmentes vagy növényi termékekre cserélni azokat. Szerencsére a laktózmentes termékekkel a sütés-főzés is megoldható, hiszen nem viselkednek jelentősen másként ezek a termékek ételkészítés közben, mint hagyományos társaik. Mutatunk neked 5 olyan laktózmentes alapanyagot, amellyel könnyedén megy majd a mindennapi sütés-főzés!

Laktózmentes tej

Ugyan rengeteg süteményre létezik olyan recept is, amelyek növényi tejjel készülhetnek – mint a zabtej, mandulatej, szójatej, stb. –, de egyrészt ezek igencsak költségesek, másrészt gyakran van mellékízük is.

A mindennapi laktózmentes sütéshez vagy főzéshez érdemes inkább a laktózmentes tejek közül választani, amely ugyanolyan, mint hagyományos társa, csupán iparilag laktáz enzim segítségével lebontják a benne található tejcukor jelentős részét.

Arra kell ügyelned például a sütés során, hogy a laktózmentes termékek, így a tej is édesebb, mint a normál tej, ezért lehet, hogy a cukortartalomból érdemes visszavenned egy kicsit.

Laktózmentes tejszín

Szerencsére laktózérzékenyként nem kell lemondani a tejszínes fogásokról sem, hiszen ebből a termékből is készül kimondottan laktózmentes verzió. A laktózmentes tejszínek általában 2 az 1-ben típusú termékek, tehát főzőtejszínként is használhatók, de jól behűtve fantasztikus tejszínhabot is készíthetsz belőlük, ehhez pedig csak egy robotgépre lesz szükséged.

Tejszínes levesek, mártások, tejszínes szószos húsok, süteménykrémek is készülhetnek belőle, de akár egy isteni házi cappucinora is tehetsz belőle.

Laktózmentes margarin

Hogy margarint vagy vajat használjunk az étkezés során, régóta vitás kérdés, de a szakemberek szerint ma már inkább ízlés kérdése. A jó minőségű margarinokhoz használt növényi olajok ugyanis már nem esnek át hidrogénezéssel történő részleges keményítésen, így transzzsírsav-tartalmuk rendkívül alacsony. Sőt, a növényi olajok koleszterint sem tartalmaznak.

Bizonyos margarinokhoz az előállítás során tartósítószert sem adnak, ezért ha kerülöd ezeket az adalékanyagokat, akkor is találhatsz neked valót. Ugyan a margarinokról közismert, hogy növényi eredetűek, de ez nem jelenti azt, hogy feltétlenül laktózmentesek, hiszen tartalmazhatnak laktóztartalmú összetevőt (ld. tejeredetű összetevők).

Laktózérzékenyként válaszd ebből a termékből is a laktózmentes címkével jelöltet: attól sem kell tartanod, hogy a sütés-főzés során emiatt rosszabb lesz az étel, hiszen ízre és minőségre is olyanok ezek a termékek, mint a megszokott, nem laktózmentes társaik. Ezek között a termékek között találsz teljesen vegánt is, ha esetleg speciális étrendet is tartasz.  A laktózmentes margarint főzés során használhatod zsíradékként, a sütésénél pedig omlós tészták, ízetes krémek, kevert sütemény tészták is készíthetők belőle.

Laktózmentes tejföl és joghurt

A joghurtok és tejfölök helyett is lehet kapni különböző növényi alapú, például szójából készült változatokat, de érdemesebb inkább a laktózmenteseket választanunk, amelyekben szintén laktáz enzimmel bontották le a laktózt. Ezeknek ugyanis a zsírtartalma magasabb, amely a sütés-főzés során fontos szempont, hiszen gyakran sűrítésre használjuk az efféle tejtermékeket.

Akárcsak a tej esetében, édesebb íz itt is jelentkezhet, ezért ezt a fűszerezéssel, a víz mennyiségével érdemes kompenzálni a főzésnél. Sütésnél ezzel kevésbé van probléma, hiszen a tejfölt leggyakrabban kelt tésztákhoz használjuk, ahol nem probléma a plusz édeskés íz, míg a joghurtból egyébként is édes süteménykrémeket készítünk.

Laktózmentes túró

Ebből a tejtermékből kapható laktózmentes változatban a hagyományos, hazai túró, de a boltok polcain találkozhatunk az angolok kedvencével, a cottage cheese-zel is, amely nem olyan száraz, mint a mi túrónk, hiszen egy sűrű, joghurtszerű masszában találhatók meg a nagyobb rögök. A túrót inkább a sütésnél használhatod, hiszen remek krémek készülhetnek belőle, de számtalan édes és sós finomság tésztájának is az alapanyaga.