Kajakóma-veszély: mi történik ilyenkor a szervezeteddel?

Írta: ,

Biztosan senkinek nem ismeretlen az a jelenet, amikor a karácsonyi vacsi után az egész család fekszik a kanapén, és fájdalmas nyögések közepette konstatálja: idén sem kellett volna már megenni azt a második fonat bejglit, de az utána következő fagyikehely már biztosan hiba volt. Egy jóízű lakoma után szinte elkerülhetetlen a kajakóma, amikor mindenki kimerülten emészti az éppen belapátolt ételt – de mi történik ilyenkor pontosan a szervezeteddel?
 

Mi az a kajakóma? Kép forrása: 100layercake.com

1/4 Mi az a kajakóma?

Vicces neve van, de valójában a kajakóma egy orvosilag elismert egészségi állapot – hivatalos nevén étkezés utáni aluszékonyságnak nevezett emésztési probléma még mindig kicsit rejtély az orvostudomány számára. Azt hihetnénk, hogy mivel már legalább évszázadok óta ismert jelenség a nagy kajálás utáni fáradtság és nyomottság, a szakértők már biztosan feltérképezték a pontos okát, folyamatát és lehetséges megoldását – de ez egyelőre nincs így.

Annyi biztos, hogy az álmosság akkor üt be igazán, amikor elkezded megemészteni a befalt ételt – a benne lévő tápanyagok ugyanis beindítanak egy láncreakciót, amely során az energia a kevésbé fontos szerveidtől az emésztés felé koncentrálódik. Ezek a kevésbé fontos testfunkciók mondjuk a mozgásért felelős izmaid – ezért érzed nehéznek mindened egy ilyen kiadós lakoma után.

Mit tehetsz ellene? Kép forrása: williams-sonoma.com

2/4 Mit tehetsz ellene?

A legkézenfekvőbb megoldás persze az lenne, ha nem ennéd magad pukkadásig egyik nap sem, de mint tudjuk, az ünnepek alatt ez felér a lehetetlennel. Nem csak azért, mert annyi finom étel van az asztalon, hanem azért is, mert a rokonok szüntelenül próbálnak minket tömni, aminek nagyon nehéz ellenállni.

Van viszont néhány tippünk amivel mérsékelheted a kajakóma hatásait, ha mindenképpen hatalmas lakomára készülsz! Sokat segít például, ha rengeteg vizet iszol aznap, hiszen kevesebb étel fér majd beléd, és ha megfelelően hidratálsz, könnyebben megy majd az emésztés is.

Egyél reggelit! Kép forrása: apartment34.com

3/4 Egyél reggelit!

Miért fontos? Mert akkor napközben kevésbé eszed tele magad, és még az emésztésed is korábban indul be! Ha nem reggelizel, a szervezeted emésztése lelassul, és sokkal több energia kell majd ahhoz, hogy be tudd fogadni a hatalmas kajamennyiséget, amit az ebédnél/vacsoránál szeretnél elfogyasztani.

Próbálj meg még akkor is valamit leerőltetni a torkodon, ha felkelés után még nem vagy éhes – mondjuk egy kis gyümölcsöt, vagy valami gyümölcs-zöldség turmixot, így becsaphatod a testedet azzal, hogy gyakorlatilag megiszod a reggelidet. Az is jó megoldás, ha többször eszel picit reggel, már ez is jobb, mintha egyáltalán nem reggeliznél!

Csipegess! Kép forrása: www.designsponge.com

4/4 Csipegess!

Kicsit furcsa tanácsnak tűnik, de a nap folyamán ráhangolod a testedet az evésre, kevésbé fogja megviselni, ha egyszerre nagyobb adagot kap – sőt, te is kevésbé leszel farkaséhes, ezért nem fogsz az asztalnál annyit enni, mintha éhgyomorral ülnél asztalhoz. 

Emellett figyelj arra is, hogy ne igyál túl sok alkoholt, mert az már magában nagyon elálmosít, így a lakoma mellett tovább ront a dolgokon. A legegyszerűbb megoldás mondjuk tényleg az, ha figyelsz arra, mennyit eszel – akkor ihatsz, amennyit szeretnél és ehetsz, amit akarsz, hiszen nem fogja leterhelni a szervezetedet.