Így számolj le a rossz étkezési szokásaiddal

Írta: ,

Tévé előtti nassolás, esti éhségrohamok, egy tábla csoki bemajszolása egy ültő helyedben – ismerős helyzetek, ugye? Mindannyiunknak megvannak az étkezéssel kapcsolatos rossz szokásai, amiktől, úgy véljük, képtelenek vagyunk megszabadulni. Pedig van megoldás! Csak egy kicsit kell jobban odafigyelned magadra és a tested jelzéseire, mutatjuk, hogyan!

A probléma gyökere

1/5 A probléma gyökere

Biztosan ismered azt az érzést, amikor a nagymamánál töltött hétvége után úgy érkezel haza, hogy soha többet ételre sem bírsz nézni – aztán másnap az egész hűtőt felfalnád, annyira éhes vagy, hiszen kitágult a gyomrod.

Hasonló elvre épül az is, amikor annyira hozzá vagy szokva egy-egy rossz étkezési ritmushoz, hogy úgy érzed, soha nem fogsz tudni kitörni belőle –  nassolás, esti éhségrohamok, vagy bármi, ami szerinted (és csakis szerinted!) eltér a „normálistól”.

A lényeg mindig az, hogy az evési szokásaid találkozzanak a kitűzött céljaiddal, hiszen ha nem szeretnél kockás hasat és feszes popsit, akkor nincs értelme, hogy azért emészd magad, mert a kedvenc sorozatod alatt elmajszoltál fél csomag chipset. Ha azonban szeretnéd az ilyen és ehhez hasonló berögződéseket kitörölni, és nem agyalni ennyit az evésen, kövesd a tippjeinket!

Csak akkor egyél, amikor éhes vagy! Kép forrása: fitsugar.com

2/5 Csak akkor egyél, amikor éhes vagy!

Igen, ez szembemegy minden eddigi egészséges étkezésről alkotott irányelvvel – például azzal, hogy három óránként majszolj valamit, hogy az anyagcserédet folyamatos működésre ösztönözd.

De ahhoz, hogy úgy lásd az ételeket, amik (tápanyagok, amelyek ahhoz kellenek, hogy ellásd a testedet energiával a működéshez), elengedhetetlen, hogy ne unalomból vagy megszokásból egyél.

Érdemes azt is észben tartani, hogy a szervezeted pontosan tudja, mikor van szüksége újabb adag „tüzelőanyagra” – ez a rossz szokások elhagyása alatt még nem olyan egyértelmű, de később, ha ráállsz az egészséges étkezésre, magától értetődő lesz.

Nem kell figyelmeztetned magad, hogy öt órája nem ettél, a tested jelezni fogja, hogy ideje lenne bekapni valamit – ehhez azonban meg kell szabadulnod a rossz berögződésektől.

Egyél "rossz" ételeket is – de mértékkel! Kép forrása: giverecipe.com

3/5 Egyél "rossz" ételeket is – de mértékkel!

Ha teljesen eltiltjuk magunkat a rossz ételektől, egyre inkább vágyunk majd rájuk, ami azt eredményezi, hogy falásrohamokban nagyobb adagokat fogyasztunk belőlük, mint amennyit egyébként ennénk.

Biztosan ismerős az a jelenség, hogy amikor éppen nem fogyókúrázol, egy tábla csoki akár hetekig ott pihenhet a szekrényedben, eszedbe sem jut megkezdeni, csak ha megkívánod – míg diéta alatt folyamatosan ott motoszkál a fejedben, és egy gyenge pillanatodban teljesen el is pusztítod. A megoldás kulcsa mindössze annyi, hogy ésszerű adagokban gondolkodj!

Kövesd a 80-20 szabályt: az étkezéseid 80 százaléka legyen teljesen egészséges, tiszta étel, a maradék 20-ba pedig belefér a kávéra az a tejszínhab és délután az a három kocka csoki. Így nem fogod folyamatosan úgy érezni, hogy megfosztod magad valamitől, miközben nincs a kényszer sem, hogy megedd az összeset.

Igyál vizet! Kép forrása: backtoherroots.com

4/5 Igyál vizet!

Ez nagy általánosságban is aranyszabály, ezúttal viszont fokozottan igaz: mielőtt falásrohamban törnél ki, vagy odakészítenéd a filmedhez a három zacskó chipset, igyál meg fél liter vizet!

Még ha utána ugyanúgy kívánod is a káros ételeket, kevesebbet fogsz belőlük enni, mert a víz eltelít, és kevesebb minden fér a gyomrodba.

Étkezés közben is érdemes néha öt-hat kortyot meginni, egyrészt azért, mert könnyebben csúszik tőle a falat, másrészt azért, mert hamarabb tele leszel tőle, és nem fogod már kívánni a maradék tíz szem sültkrumplit, amit a nagyi tol az orrod alá.

Ezzel tökéletesen legyőzheted a túlevést, ha ez az az étkezési probléma, ami számodra a legnagyobb kihívást jelenti.

Figyeld meg a tested! Kép forrása: tobruckave.com

5/5 Figyeld meg a tested!

A saját testednél jobb tanácsadóra soha nem lesz szükséged – ha jót eszel, meghálálja, ha rosszat, figyelmeztet! Hiába erőszakolod rá a salátát, ha éppen energiára van szüksége – nem lakik jól tőle, és ugyanúgy többet kér majd. 

Figyeld meg, hogy egyes ételek után hogyan érzed magad. Jegyezd meg, melyek azok, amelyek ugyan jólesnek abban a pillanatban, de később levertnek vagy fáradtnak érzed magad tőlük. Írd fel azokat az ételeket, amik segítenek legyűrni a fáradtságot, amiktől energiát kapsz, vagy jóleső módon megnyugtatnak (igen, ilyenek is vannak!).

Gondold át, hogy ha éppen csokit kívánsz, vajon mi lehet az oka, hogy a szervezeted azonnali cukorlöketért kiált. Kísérletezd ki, milyen egészséges alternatívát adhatsz neki, hogy kielégíthesd a szükségleteit (ebben a kifejezett példában mondjuk egyél meg egy banánt, hiszen ez is megemeli a vércukorszintedet, és még édes is az íze).