Így hat a szervezetedre a koffein!

Írta: ,

Akár a kávézás, akár az energiaital-fogyasztás kerül szóba, nagyon sok az ellentétes vélemény. Sokan el sem tudják képzelni, hogyan lehet túlélni a napot egy finom élénkítő ital nélkül, mások viszont az ízüket és a nekik tulajdonított hatást sem szeretik igazán. Pedig a koffeinnek csak a híre a rossz, egyre több tanulmány igazolja ugyanis, hogy a szervezetre valójában kedvezően hat!

Ötös limit

A legfrissebb kutatások szerint naponta akár 5 kávét, vagy energiaitalt is elfogyaszthatunk anélkül, hogy az bármilyen káros hatással lenne a szervezetünkre. Egy egészséges felnőtt napi koffein bevitelének mértékét ugyanis egy átfogó tanulmány nemrég napi 400 mg-ban határozta meg.

A kutatást végző Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság szerint az ilyen mértékű koffeinfogyasztás semmilyen élettani kockázattal sem jár, ha más életmódbeli szokások (pl. táplálkozás, alkoholfogyasztás, dohányzás, testmozgás) egészségesek.

Nem kell tehát attól tartani, hogy napi pár csésze cappuccino elfogyasztása ugyanúgy káros szenvedélynek számít, mint a cigarettázás, a mértéktelen alkoholfogyasztás, vagy más élvezeti szerek fogyasztása! A koffein ugyanis több olyan pozitív hatással is rendezlezik, amiért érdemes az étrendünkbe iktatnunk!

Koffeinnel a betegségek ellen

Egyre több bizonyíték szól amellett, hogy a kávéfogyasztás védő hatású lehet a kettes típusú cukorbetegség kialakulása ellen. Bár a pontos hatásmechanizmus ismertetése egyelőre várat magára, az eddigi eredmények mégis kecsegtetőnek tűnnek.

Hasonlóan biztató a helyzet az időskori demencia megelőzése kapcsán is, mivel a koffein segíthet fenntartani a kognitív funkciókat az öregedésben, így késleltetheti, vagy akár meg is akadályozhatja az olyan betegségek kialakulását, mint például az Alzheimer-kór.

Sőt, egy kutatás nemrég azt is kiderítette, hogy a rendszeres kávéfogyasztók között 80 százalékkal kisebb a Parkinson-kór előfordulási aránya, mint a nem kávézók körében. Napi két csésze kávé elfogyasztásával pedig 25 százalékkal csökkenthető a vastagbélrák, 80 százalékkal a májzsugor és majdnem felével az epekő kialakulásának kockázata.