Így hat a szervezetedre a koffein!

Írta: ,

Akár a kávézás, akár az energiaital-fogyasztás kerül szóba, nagyon sok az ellentétes vélemény. Sokan el sem tudják képzelni, hogyan lehet túlélni a napot egy finom élénkítő ital nélkül, mások viszont az ízüket és a nekik tulajdonított hatást sem szeretik igazán. Pedig a koffeinnek csak a híre a rossz, egyre több tanulmány igazolja ugyanis, hogy a szervezetre valójában kedvezően hat!

Ötös limit

1/4 Ötös limit

A legfrissebb kutatások szerint naponta akár 5 kávét, vagy energiaitalt is elfogyaszthatunk anélkül, hogy az bármilyen káros hatással lenne a szervezetünkre. Egy egészséges felnőtt napi koffein bevitelének mértékét ugyanis egy átfogó tanulmány nemrég napi 400 mg-ban határozta meg.

A kutatást végző Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság szerint az ilyen mértékű koffeinfogyasztás semmilyen élettani kockázattal sem jár, ha más életmódbeli szokások (pl. táplálkozás, alkoholfogyasztás, dohányzás, testmozgás) egészségesek.

Nem kell tehát attól tartani, hogy napi pár csésze cappuccino elfogyasztása ugyanúgy káros szenvedélynek számít, mint a cigarettázás, a mértéktelen alkoholfogyasztás, vagy más élvezeti szerek fogyasztása! A koffein ugyanis több olyan pozitív hatással is rendezlezik, amiért érdemes az étrendünkbe iktatnunk!

Koffeinnel a betegségek ellen

2/4 Koffeinnel a betegségek ellen

Egyre több bizonyíték szól amellett, hogy a kávéfogyasztás védő hatású lehet a kettes típusú cukorbetegség kialakulása ellen. Bár a pontos hatásmechanizmus ismertetése egyelőre várat magára, az eddigi eredmények mégis kecsegtetőnek tűnnek.

Hasonlóan biztató a helyzet az időskori demencia megelőzése kapcsán is, mivel a koffein segíthet fenntartani a kognitív funkciókat az öregedésben, így késleltetheti, vagy akár meg is akadályozhatja az olyan betegségek kialakulását, mint például az Alzheimer-kór.

Sőt, egy kutatás nemrég azt is kiderítette, hogy a rendszeres kávéfogyasztók között 80 százalékkal kisebb a Parkinson-kór előfordulási aránya, mint a nem kávézók körében. Napi két csésze kávé elfogyasztásával pedig 25 százalékkal csökkenthető a vastagbélrák, 80 százalékkal a májzsugor és majdnem felével az epekő kialakulásának kockázata.

Hétköznapok doppingszere

3/4 Hétköznapok doppingszere

A koffein hatásait már több évtizede vizsgálják a tudósok, a kapott eredmények pedig egyértelműen bizonyítják, hogy ez az anyag a sportteljesítmény fokozására is alkalmazható.

Azok ugyanis, akik egy órával edzés előtt koffeint fogyasztanak, 20-30 százalékkal tovább bírják a terhelést.

Ez pedig nagyon sok sport esetében hasznos tulajdonság lehet, különösen az olyan nagy állóképességet igénylő tevékenységeknél, mint a kerékpározás, a futás, a foci, vagy a rögbi – éppen ezért az Olimpiai Játékokon résztvevő sportolók is csak kis mennyiségben fogyaszthatják

Gőzölgő kedélyjavító

4/4 Gőzölgő kedélyjavító

Mivel a kávéban és az energiaitalokban található koffein hatása az idegrendszerre koncentrálódik, ezért képes csökkenteni az álmosságot, az unalmat és a fáradtságot is, emellett pedig javítani a koncentrációt, az érzékelést és a reflexeket.

Sőt, a koffein rosszkedv esetén is azonnal bevethető, hiszen sokakat a depressziós hangulatból is képes kimozdítani!

Azt pedig szintén csak kevesen tudják, hogy a koffein fejfájás vagy migrén esetén már önmagában is enyhülést hozhat, a megfelelő fájdalomcsillapító hatóanyagokkal kombinálva pedig meggyorsítja azok felszívódását (ezért több gyógyszerben is megtalálható).