Igaz, hogy a kávé javítja a hosszú távú memóriát?

Írta: ,

Hatékonyabb leszel a tanulásban, ha kávét iszol! Cikkünkben egy kísérlet eredményéről számolunk be, amelynek alanyai egy dupla kávénak megfelelő adag koffeint kaptak.  

A kísérlet célja

1/5 A kísérlet célja

A kávé lendületbe hozza a mentális észlelést és tevékenységet. Javítja a figyelem és a tanulás képességét.

Ha tanulás közben kávét iszol, hamarabb felismered az összefüggéseket, és könnyebben fel tudod idézni, amit már megtanultál.


Karcsúsít, de árt a csontoknak! Ezt teszi a kávé a testeddel valójában


Az USA-ban található Johns Hopkins egyetem kutatói csoportja arra vállalkozott, hogy megvizsgálja, milyen hatásai vannak a koffeinnek az emlékezetünkre, ha a tanulási sikereink növelése érdekében fogyasztjuk, és meglepő megállapításra jutottak.  

Képek és koffeintabletták

2/5 Képek és koffeintabletták

A kutatók képeket mutattak a mintegy 100 kísérleti személynek.

Miután 5 perc eltelt, az egyik csoportnak koffeintartalmú tablettát, míg a másik csoportnak placebót adtak.

Másnap aztán tesztelték a résztvevőket: sok kép közül ki kellett választaniuk, hogy melyeket látták az előző napon.

Voltak köztük olyanok is, amelyek nem ugyanazok voltak, de hasonlítottak azokhoz. 

Az eredmény

3/5 Az eredmény

Akik koffeint kaptak, sokkal több alakzatot megjegyeztek, és képesek voltak eldönteni, hogy ugyanarról a képről vagy egy ahhoz hasonlóról van-e szó.

Hosszú távú memóriájuk hatékonysága 10 százalékkal javult ahhoz a csoporthoz képest, amelynek tagjai placebót kaptak.

A kutatók véleménye szerint ahhoz, hogy az agy meg tudja különböztetni a hasonlót az azonostól, nagyfokú emlékezőképesség szükséges.

Az ellenpróba

4/5 Az ellenpróba

Egy másik alkalommal a kísérleti alanyok korábban, egy órával a képnézegetés előtt kapták meg a koffeint.

Így viszont utána nem volt jobb a teljesítményük azokénál, akik placebót kaptak, vagyis a koffein emlékezetjavító hatása csak akkor érvényesül, ha a tanulás után visszük be a szervezetbe.

Kiderült, hogy a hatás akkor is elmarad, ha az első kísérletben alkalmazott 200 mg-os dózisnál lényegesen kevesebbet (100 mg) vagy többet (300 mg) adnak a kísérleti alanyoknak.

A koffein hatása a szervezetre

5/5 A koffein hatása a szervezetre

A kávé serkentően hat az idegrendszeredre, a szívedre, ha mértékkel fogyasztod. Olyan tudatállapotot hoz létre benned, amitől képes leszel még sokáig éber maradni és tanulni.

Megemeli a noradrenalin szintet, ami a memóriával van összefüggésben. Ezenkívül a hippokampuszra is hat, és ez az agyi terület szintén befolyásolja a hosszú távú emlékezés képességét, vagyis segíti az információk kódolását és eltárolását.

A kutatók 200 milligramm koffein elfogyasztását javasolják, ami megfelel két szimpla adag presszókávénak.

Meg kell azonban azt is jegyezni, hogy a koffein nem mindenkire egyformán hat, azaz vannak, akiknek káros, főleg nagy mennyiségben. Egyeseknél nyugtalanságot, szapora szívverést, alvászavarokat okozhat.

Terhesség alatt a sok koffein nagyban megnövelheti a koraszülés kockázatát.