Húshelyettesítő ételek, avagy ezekkel az alapanyagokkal válthatod ki a húst a fogásokban

Írta: ,

Etikai, környezetvédelmi és egészségügyi okokból is dönthetsz úgy, hogy nem eszel többet húst – vagy legalábbis minimalizálod a fogyasztásukat. Akik etikai elhatározásból döntenek így, tehát egyszerűen nem szeretnék, hogy miattuk állatokat öljenek le, azok általában nem ragaszkodnak a húspótláshoz, olyan fogásokat készítenek, amikből a legkevésbé sem hiányzik ez az „alapanyag”. De mi a helyzet azokkal, akik az egészségük miatt váltanak, vagy csak fogyni szeretnének? Szerencsére manapság sok alternatív lehetőség létezik, hogy egy ilyen komoly változtatás ellenére se szenvedj hiányt.

Szója Kép forrása: denio109/Depositphotos

Természetesen nem kezdhetjük mással a sort, mint a szójával, azon belül is a tofuval. Ez az alapanyag méltatlanul szerzett magának rossz hírnevet (legalábbis Európában), ugyanakkor az biztos, hogy a szójából sem szabad sokat fogyasztani – ahogy semmiből. Fontos, hogy ha tofut veszel (amit aztán felhasználhatsz darált hús, sült szalonna, vagy sült, rántott hús helyettesítésére), akkor génmódosítás nélküli, ellenőrzött körülmények közül származó terméket válassz!

A szójabab a leggazdagabb növényi fehérje, mintegy 35%-át teszi ki ez a makró. Sokoldalúan ízesíthető és bevethető a hús helyettesítésére, egyedül magas ösztrogéntartalma miatt nem javasolt, hogy minden nap az asztalra kerüljön. Ugyanakkor félni nem kell tőle: egyszerűen azért, mert ha elhagyod a húst, akkor eleve rengeteg szójától megszabadítod a szervezetedet. Sokan nem tudják, de az állatiparban a tápok túlnyomó része (génmódosított) szója, tehát az állatok húsa által az emberek is rengeteget fogyasztanak ebből a hüvelyesből.

Szejtán Kép forrása: zoryanchik/Depositphotos

A szejtán már nem olyan ismert az „átlagos” életmódot folytató emberek számára, mint a tofu, de azok már garantáltan találkoztak a nevével, akik lemondtak a húsfogyasztásról. A szejtán, más néven búzahús, tulajdonképpen búzafehérje, búzasikér.

Más gabonasikér is ismert, pl. a rozsban, árpában és a zabban szintén megtalálható. Különleges fehérje-összetételének köszönhetően kiválóan helyettesíthető vele a hús minden formában, ugyanis főzhető, süthető, de még grillezhető és pácolható is.

Fehérjetartalma értelemszerűen magas sőt, ugyanannyi fehérje található benne, mint egységnyi csirkemellben. Mivel az íze semleges (akárcsak a legtöbb húsnak), a korábban is alkalmazott fűszerezésnek köszönhetően gyakorlatilag ugyanazt az ízvilágot varázsolhatod a tányérodra. Sajnos egyetlen hátránya van a szejtánnak, mégpedig az, hogy rengeteg benne a glutén, ezért az érzékenyek, illetve, akik gluténmentes életmódot folytatnak, nem fogyaszthatják.