Hogyan fér össze a vegán étrend és a sport?

Írta: ,

Nem is olyan régen részese lehettem egy 12 hetes életmódváltásnak, amihez egy elég szigorú diéta is társult. Lényegében húst-hússal elvre alapult, mint a legtöbb aktív sportoló és testépítő étrendje. Eleinte még nem is volt vele különösebb gondom, bár sose voltam az a tipikus húsimádó, mindig mérsékelve fogyasztottam, és viszonylag csak csirkét.

Ahogy teltek a hetek egyre inkább tudatosodott bennem, hogy ez az irány nagyon nem nekem való. Nehezen tudom megfogalmazni az érzést, ami a húsfogyasztás után telepedett rám, de nagyon kellemetlen volt. A programot követően is igyekeztem tartani a diétát, de már akkor visszavettem a húsadagból. Ezáltal viszont a fehérjebevitelem is elmaradt a szükségestől, a mesterségesen bevitt adagokat pedig nem akartam növelni.

Számomra a vegán ételek nyújtottak megoldást erre az egész problémára. Sose gondoltam volna, hogy húsmentesen is tudok majd ennyire sokszínűen és táplálóan étkezni! Eleinte azonban bennem is megfogalmazódott az a kérdés, amivel sok felületen találkozom a mai napig, és amit az edzőtársak is mindig feltesznek, ha megtudják, hogy javarészt csak vegán ételeket fogyasztok: Hogyan fér össze az aktív életmód és a vegán étrend?

Leszögezném, hogy nekem nincs teljesen reális rálátásom a dolgokra, ugyanis minimális mennyiségben még fogyasztok húst és tojást, bár egyre többször fordul meg a fejemben, hogy teljesen elhagyom ezeket az alapanyagokat. Tehát, igyekeztem alaposabban utána olvasni azoknak az összetevőknek, amikre a vegán étrend gyakran épít, és megkérdezni olyan embereket, akik ezt az elvet vallják, miközben aktív sportolók.

Először is tisztázzuk, mit jelent a vegán életmód, ugyanis az nem egyenlő azzal, hogy valaki vegán ételeket eszik! Ha valaki teljesen vegán, akkor mentesíti az élete minden területét az állati származékoktól, tehát nem használ például olyan sminket, kozmetikumot, parfümöt vagy bármilyen használati tárgyat, amiben található állati eredetű összetevő, vagy állatokon lett tesztelve! Aki vegán diétát követ, az csupán az étrendjéből száműzi az állati eredetű alapanyagokat, tehát minden tejterméket, tojást, húst és még sorolhatnánk. Kivételt képez a méz, legalábbis megfigyeléseim szerint azt sok vegán alkalmazza. Végezetül pedig, aki csak vegán ételeket fogyaszt, az nagy eséllyel eszik mellette húst és más állati eredetű alapanyagot is, maximum jóval kisebb mértékben, mint például én is.

A vegán alapanyagok között rengeteg reform alapanyag található, szuper food-ok, korszerű tápanyagok, amik tökéletesen kiváltják az állati származékokat. Nekem nagy kedvencem például a quinoa, csicseriborsó, szója, és mostanság ismerkedem a tofuval is, ami lényegében szójából készült sajt. Ezekben mind kiemelkedő fehérjetartalom van, és bár állítják, hogy az állati fehérje semmivel sem helyettesíthető, a vegánok köszönik, remekül megvannak nélküle!

Mivel a vegán étrend alapját képező összetevőkben megannyi fehérje, ásványi anyag, vitamin és szénhidrát is található, így kiválóan összefér az aktív életmóddal, hiszen minden szükséges tápanyagot be tudsz juttatni a szervezetedbe! Bónusz, hogy a legtöbb vegán étel glutén-, laktóz- és cukormentes, tehát a főbb étel intoleranciákra megoldást kínál! Egyetlen hátrányának az róható fel, hogy viszonylag sok magfélére épít, mint a mogyoró, dió, szezám, napraforgó, mandula és társaik, melynek túlzott fogyasztása egyeseknél nem várt reakciókat válthat ki. Tehát a vegán étrenden belül is meg kell találni azt az irányzatot, melyet a te szervezeted a leginkább tolerál! Nekem például nem szabad nagy mennyiségű magféléket bevinni, mert puffasztanak és zsírosabbá teszik az arcbőröm. Van, aki bizonyos gabonaféléket nem visel jól, és van, akinél egyes zöldségek okoznak puffadást, vagy más gyomorpanaszt. Ha szeretnél tehát te is áttérni a vegán ételekre, mindenképpen adj időt magadnak, hogy kitapasztalhasd, milyen alapanyagok válnak be a leginkább számodra!