Hogyan böjtöljünk egészségesen? A szakértő válaszolt

Írta: ,

Tavasszal többen érzik úgy, hogy méregteleníteni kívánják a szervezetüket, és ezért megpróbálkoznak egy tisztító kúrával, fogyókúrával. A húsvéti időszak miatt van, aki vallási okból kifolyólag böjtöl, de vannak olyanok is, akik ettől függetlenül szeretnének így változtatni testsúlyukon, testképükön.

Egy dietetikus szakemberrel beszélgettünk arról, hogy érdemes-e böjtölni, lehet-e ezt egészségesen csinálni, és mire érdemes figyelni, ha valaki mégis böjtölésre adná a fejét. A szakértőt kérdeztük a léböjtkúrákról is, és a különböző táplálékmegvonással járó böjtökről is, amelyek se nem hatékonyak, se nem egészségesek.

Abonyi Orsolya dietetikustól, okleveles táplálkozási szakembertől megtudtuk, hogy tavasszal a húsvéti időszakkal együtt sokan úgy érzik, időszerűvé válik egy hosszabb-rövidebb böjtöléses időszak, ami lehet megengedőbb és szigorúbb is.

– Ettől függ az is, hogy a böjttel jót, avagy éppen rosszat teszünk a szervezetünknek, amennyire kedvezőnek gondoljuk, bizony annyira káros is lehet. Én magam például Nagycsütörtöktől Nagyszombatig, vallási okokból szoktam böjtölni, ami azt jelenti, hogy kerülöm a húst, de az úgynevezett kényelmi termékeket, a luxuskalóriákat is – magyarázta a szakember.

Többen azért kezdenek böjtbe, fogyókúrába tavasszal, mert ez a szezon mindenkinek a megújulást, az új kezdetet jelenti, amikor meg szeretne testileg-lelkileg szabadulni a tél nyomaitól.

– Emellett természetesen a böjt fogalma összefonódott a Húsvét előtti 40 nappal, ami Hamvazószerdától Húsvét vasárnapig tart. Ilyenkor a 14. életévüket betöltött katolikusok hamvazószerdán és nagypénteken nem fogyaszthatnak húst, a 18 és 60 év közöttiek ezen felül csak háromszor ehetnek húsos ételt, és csak egyszer lakhatnak jól. Egyébként a nagyböjti időszak minden péntekjén kerülni kell a húsféléket – mondta Abonyi Orsolya.

a csökkent fehérjebevitel miatt pár napon túl nem érdemes, nem szabad ezeket a kúrákat folytatni, és nagyon fontos, hogy csak egészséges emberek kezdjenek böjtbe, vagy léböjtkúrába

A böjt jelenthet teljes ételmegvonást, amikor csak a vízfogyasztás engedélyezett, de a szakember ezt a lehetőséget senkinek sem ajánlaná.

– Ennek a böjtölésnek egész egyszerűen fizikálisan semmi értelme nincs, nem növekszik a méregtelenítés mértéke testünkben, hiszen ezt a vesénk, májunk, tüdőnk egyébként is tökéletesen végzi a mindennapok során. Ha mégis böjtölni szeretnénk, fogyaszthatunk kizárólag zöldség- és gyümölcsleveket, vagy esetleg szilárd táplálékot is, kerülve a húsféléket. Fontos, hogy bár ilyenkor történik kalóriabevitel, a csökkent fehérjebevitel miatt pár napon túl nem érdemes, nem szabad ezeket a kúrákat folytatni, és nagyon fontos, hogy csak egészséges emberek kezdjenek böjtbe, vagy léböjtkúrába – hívta fel rá a figyelmet Abonyi Orsolya.

A szakember kiemelte azt is, hogy fogyókúrás célzattal sem érdemes a böjtölést választani, hiszen ez csak a jojó-hatást fogja erősíteni, sőt, sokan pár nap után puffadást tapasztalnak a megnövekedett zöldségbeviteltől, ami optikailag sem kedvező.

– Ha valaki böjtbe kezdene, mindenképpen érdemes a böjtöt megelőző napokban úgymond ráhangolódni, tehát fokozatosan csökkenteni a bevitt energia mennyiségét, majd a böjt után is figyeljünk, hogy ne kezdjünk másnap őrült zabálásba, adjunk időt a szervezetünknek, hogy visszaálljon a régi kerékvágásba – mondta el a szakértő.

A dietetikustól megkérdeztük, mi tartozik az egészséges böjtölés körébe. Véleménye szerint az egészséges böjt mindenképpen fedezi legalább az alapanyagcserénkhez szükséges energiamennyiséget.

– Az egészséges böjt – amennyiben beszélhetünk egyáltalán egészséges böjtről – az elegendő energiamennyiségen túl bőségesen biztosít vitaminokat, ásványi anyagokat, vízben oldódó rostokat a gyümölcsök-zöldségek, esetleg levek fogyasztása által. Az étkezés mellett pedig legalább olyan fontos – tette hozzá –, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasszunk.

Kép forrása: koss13/depositphotos.com