Gyümölcscukor kontra fehér cukor – mi a különbség?

Írta: ,

Miért tesz jót nekünk, ha gyümölcsöt eszünk, és miért óvnak a dietetikusok a fehér cukros italoktól? Mi az oka annak, hogy este már nem ajánlják a gyümölcsök fogyasztását, de a nap többi részében a csípőbőségünk megtartása mellett is ehetjük őket nyugodtan? Cukor-kisokos az egészségpártiaknak. 

A gyümölcsben is cukor van Kép forrása: thelemonbowl.com

Biztosan sokszor hallottad már, hogy este hat után nem szabad enni, ha fogyni szeretnél – ez egy olyan diétamítosz, amit a szakemberek évek óta próbálnak megdönteni.

Annyi viszont igaz az egészből, hogy estefelé gyümölcsöt nem érdemes már enni. Főleg a magas cukortartalmúakat kell kerülnöd, ha fogyni szeretnél: a banán vagy a szőlő abszolút tiltólistás az esti órákban. 

Hogy miért? A gyümölcsben található cukor és a mumusként került fehér cukor között gyakorlatilag semmi különbség nincsen, összetevőik minimális arányban különböznek csak egymástól.

Miért tesz jobbat az, ha epret eszel, mintha lehúznál egy nagy pohár kólát? A titkot a gyümölcsök többi összetevőjében kell keresnünk.

A fruktóz és a glükóz aránya

Alapvetően minden cukor két összetevőből áll össze: fruktózból és glükózból. Ez igaz a gyümölcscukorra és a fehér cukorra is.

A különbség az arányokból adódik, és abból, hogy a szervezeted hogyan dolgozza fel a különböző összetevőket.

A gyümölcsök nagy része 40-55% fruktózból áll, ez persze fajtánként változhat: az almában az arány 65%, az áfonyában 20%.

A fehér cukor fele fruktóz és fele glükóz. Egyik összetevő sem jobb vagy rosszabb a szervezeted számára, de nem mindegy, hogyan dolgozza fel őket.