Gyerek étkezési szabályok, amelyeket minden szülőnek ismernie kell

Írta: ,

A legújabb megállapítás szerint egy óvodáskorú gyerek esetében a napi bevitt cukormennyiség az összes energiabevitel 10%-a lehet, tehát 1000 kalóriás energiabevitellel számolva 2,5 dekagramm, 1500-zal számolva 4 dekagramm, ami pedig a sófogyasztást illeti, a napi sóbeviteli mennyiség csupán 3 gramm lehet.

A gyermekek számára ajánlott napi 25 gramm cukor nagyjából 6 teáskanálnyi adagnak felel meg, amely elsőre soknak tűnhet, de fél liter cukros üdítő, vagy néhány tál cukrozott gabonapehelyben éppen ennyi található meg. Felnőttként és a gyermekek esetében is fontos, hogy kerüljük az olyan élelmiszereket, amelyek hozzáadott sót vagy cukrot tartalmaznak. A táplálkozással összefüggő kockázati tényezők ugyanis más helytelen életmódbeli szokásokkal együtt világszerte és hazánkban is veszélyeztetik az egészséget. Magyarországon már a gyermekek körében is számolni kell a túlsúllyal és az elhízással, a 2-es típusú cukorbetegséggel, a magas vérnyomással.

Kép forrása: matka_Wariatka/Depositphotos

Az egészséges táplálkozás megvalósítását segíti elő a 37/2014. EMMI rendelet, amely szabályozza többek között az iskolai, óvodai közétkeztetést, tudtuk meg Erdélyi-Sipos Alíz dietetikustól, táplálkozástudományi szakembertől, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének főtitkárától.

A rendelet részletesen leírja korcsoportonként a gyermekek számára naponta biztosítandó élelmiszereket, élelmiszercsoportokat. Ez napi háromszori étkezés szolgáltatása esetén egy főre biztosítandó legalább két adag zöldséget – ide nem értve a burgonyát – vagy gyümölcsöt, ezekből legalább egy adag nyers formában való felszolgálását, továbbá két adag gabona alapú élelmiszert jelent, amelyből legalább egy adagnak teljes kiőrlésűnek kell lennie. Húskészítmények 10 élelmezési napra számolva (napi háromszori étkezés esetén) hat alkalommal adhatók – magyarázta a szakember.

A rendeletben szerepel – ugyancsak korcsoportokra lebontva – a közétkeztetésben felhasználható sómennyiség, illetve a cukor, amely a napi összes energiamennyiség legfeljebb 10%-át teheti ki. Mind a felnőttek, mind a gyermekek tekintetében a hazai só fogyasztás jelentősen meghaladja az ajánlott értéket.