Ez történhet egy egészséges szervezettel, ha gluténmentes étrendre váltasz

Nagy Niki
Írta: ,

Most óriási divat a gluténmentes étkezés, a glutén igazi mumusnak számít a diétázók körében, mindenki veszi a több száz forinttal drágább gluténmentes termékeket, mert ezt látja mindenhol. Pedig egy egészséges szervezet simán megbirkózik a gluténnel.

A gluténérzékenység globálisan 100-ból egy embert érint, mégis úgy tűnik, mintha mostanában mindenki kerülné a glutént tartalmazó ételeket. Azok akik coeliakiában, vagyis gluténérzékenységben szenvednek, valóban rosszul járnak az ilyen élelmiszerekkel, mivel a szervezetük nem tudja rendesen megemészteni ezt a tápanyagot.

A glutén (hivatalos szakkifejezéssel a sikér) tulajdonképpen két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke.

A búza, a rozs és az árpa magjainak endospermiumában találhatók a keményítővel együtt.

Éppen ezért az, aki gluténmentesen étkezik, ezeket, és az ezekből készült ételeket kerüli: nem eszik tésztát, kenyeret, sőt, még zabot sem igazán, mert ugyan a zab magában gluténmentes, de keveredhet úgy, hogy mégis legyen benne az összetevőből.

Ha a gluténérzékeny emberek glutént tartalmazó ételeket fogyasztanak, a szervezetük megtámadja a vékonybelet, károsítva a bélbolyhokat, amelyek a tápanyagok felszívódásáért felelősek. Különbség van a gluténérzékenység különböző szintjei között: van, aki egyszerűen kicsit puffad az ilyen ételektől, de van, aki rendesen allergiás rájuk, számára komoly fájdalommal jár a fogyasztásuk.

Bár a betegségre gyógymód nincs, egész egyszerűen gluténmentes ételek fogyasztásával ki lehet kerülni a problémákat.

Ha viszont nem vagy érzékeny a gluténra, semmi értelme nincs gluténmentes étrendet követned. A glutén egy egyszerű fehérje, semmiféle következménye nincs annak, ha kizárod az étrendedből. Sőt, mivel a glutén rengeteg rostban gazdag ételben megtalálható, még akár rosszat is tehetsz a szervezeteddel, ha nem fogyasztod, és a fogyás helyett hízni fogsz. 

Persze alapvetően semmi baj nincs azzal, ha valaki kihagyja a kenyeret vagy a tésztát az étrendjéből azért, mert fogyni szeretne. De ez azért következhet be, mert kevesebb szénhidrátot eszik, nem pedig azért, mert kevesebb glutént fogyaszt.

A gluténmentes ételek semmivel nem egészségesebbek, mint a hagyományos változatok, kivéve, ha olyan alapanyagokból készülnek, amelyek tényleg nagyon tiszták és diétásak, de ilyenkor sem a gluténmentesség a fő tényező.

Sőt, sok gluténmentes termék tartalmaz több cukrot, zsírt, vagy nátriumot, mint a hagyományos változat.

A rostbevitel csökkenésével pedig egyenesen ronthatsz az emésztéseden, és nem javíthatsz rajta – ha azért szeretnél gluténmentesen étkezni, hogy a bélrendszeredet javíts, könnyen visszájára fordulhat a dolog. Ha szeretnél kevesebb glutént fogyasztani, inkább ne vásárolj gluténmentes termékeket, csak hagyd el azokat, amelyekben van ilyen fehérje, és figyelj arra, hogy megfelelő mennyiségű rostot vigyél be más forrásból is.

Kép forrása: MonaMakela/Depositphotos.com