Ezért vigyázz a chia maggal! 3 érv, hogy mégsem annyira szupermag

Írta: ,

A chia mag napjaink egyik népszerű reformélelmiszere. Az azték zsálya néven is ismert chiát már a Kolumbusz előtti időkben is termesztették, és a kukoricával egyenértékű növényként tartották számon. A chia mag egészségre gyakorolt jótékony hatása magas rost- és fehérjetartalmának, valamint a benne található omega-3 és omega-6 zsírsavaknak köszönhető. A jóból is megárt a sok elve azonban e táplálék esetében is érvényes. A következőkben megmutatjuk, miért érdemes óvatosan bánni ezzel a szuperélelmiszerrel.

Hasgörcsök és fontos tápanyagok kiürülése Kép forrása: makingthymeforhealth.com

1/3 Hasgörcsök és fontos tápanyagok kiürülése

A chia mag előnye, a rendkívül magas rosttartalma, egyben sajnos hátránya is: túlzásba vitt fogyasztása emésztőrendszeri problémákhoz vezethet.

A túl sok rost fogyasztása megterheli a szervezetet, ami alhasi, valamint szélgörcsök, illetve hasmenés formájában nyilvánul meg.

A nagy mennyiségű laza széklettel pedig olyan fontos tápanyagok is kiürülnek a szervezetből, mint például a kalcium vagy a vas.

A túlzásba vitt rostfogyasztás nemcsak az ásványi anyagok, de a zsírok felszívódására is hatással lehet, ezért napi 15 grammnál több chia mag fogyasztása ellenjavallt.

 

Allergia Kép forrása: popsugar.com

2/3 Allergia

A chia mag gyakran keresztallergiás reakciókat válthat ki a szezámmagra, illetve a mustárra érzékenyeknél.

Keresztallergiáról akkor beszélünk, amikor a szervezet a különböző eredetű összetevőket egyformaként azonosítja.

Tehát azoknál, akik allergiásak a mustárra vagy a szezámmagra, a szervezet a chia magot e két élelmiszerrel megegyező allergénként ismeri fel, melynek következtében ugyanazok a panaszok lépnek fel, mint amiket a már kimutatott allergének okoznak.

 

Komoly a fulladásveszély Kép forrása: ifoodreal.com

3/3 Komoly a fulladásveszély

A chia mag, szélsőséges esetekben, akár fulladást is okozhat.

Folyadékkal keverve ugyanis rövid idő alatt zselészerűvé válik, és térfogatának huszonhétszeresére képes duzzadni.

Különösen veszélyes állapotot idézhet elő ezzel azoknál, akik valamilyen nyelési nehézségekkel küszködnek.

Szigorúan tilos tehát csak úgy bekapni egy evőkanál chia magot, ugyanis nagy esély van rá, hogy az így elfogyasztott magok még azelőtt megdagadnak, mielőtt a gyomorba érnének.